Alleen een nieuwe eigenaar heeft straks reden tot vreugde

Faillissement maakt doorstart V&D veel goedkoper

Het faillissement van V&D was voor Kerst aangekondigd, maar dat het een week later op Oudejaarsdag al zover was, overviel alle betrokkenen toch. De aankondiging van directie en bewindvoerders eerder deze week dat ze de 62 warenhuizen nog twee maanden wilden openhouden om met tientallen partijen te praten die geïnteresseerd zijn in de overname van V&D klonk zo hoopvol.

Een paar dagen later toch het faillissement. In een week kunnen de bewindvoerders niet serieus hebben gesproken met de vele geïnteresseerden om V&D verkocht te krijgen. Dat leidt tot de vraag: waarom zo snel een faillissement? Wie worden er de dupe van en wie winnen er bij?

V&D en de restaurants van La Place blijven open, de verkoop gaat ondanks het faillissement door. Uitkeringsinstantie UWV neemt de komende zes weken de salarisbetaling aan het personeel over, want die zou V&D in januari niet meer hebben kunnen voldoen en dat zou de directe aanleiding zijn voor het faillissement.

De bewindvoerders, Kees van de Meent en Hanneke De Coninck-Smolders, veranderden in een heel korte tijd van standpunt: een faillissement was ineens de beste oplossing voor een toekomst van V&D. Het tweetal is door de rechtbank nu benoemd tot curator. Daarmee staat de directie van V&D buitenspel evenals de eigenaar, de private investeerder Sun Capital, maar ook de vakbonden en schuldeisers hebben het nakijken. De curatoren hebben bij een faillissement hun handen vrij.

Wat betekent dit voor de werknemers?

Technisch gezien staat het personeel op straat. Het blijft voorlopig doorwerken om La Place en V&D zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor de verkoop. Gesloten warenhuizen ogen niet erg aanlokkelijk om te kopen. Maar het personeel gaat hoogstwaarschijnlijk een forse rekening betalen. De nieuwe eigenaar zal met veel minder personeel dan de huidige 10.300 door willen gaan. Dat scheelt veel geld. Bovendien is de kans groot dat de werknemers van V&D na de doorstart op nieuwe banen mogen solliciteren. Het salarisniveau zal een stuk lager zijn en met slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden. Een nieuwe eigenaar kan zo fors besparen.

Is dit gunstig voor de leveranciers?

De leveranciers van V&D en La Place lijken het gelag te betalen in dit faillissement. Wat krijgen zij nog terug van openstaande rekeningen? Ondertussen wordt hen gevraagd te blijven leveren: de verkoop van V&D moet doorgaan. Of zij in de toekomst hiervoor betaald krijgen, is nog maar de vraag. Maar niet leveren kan ook betekenen dat een leverancier de nieuwe V&D als klant kwijtraakt. Loyaliteit is dus belangrijk, maar kent een stevige prijs. De kans is groot dat er leveranciers meegetrokken worden in het faillissement van V&D en ook omvallen.

Wordt de huur nog betaald?

De verhuurders van de 62 panden waar het warenhuisconcern in zit, hebben al een flinke aderlating ondergaan door de huren dit jaar stevig te verlagen. Een kostenbesparing van tientallen miljoenen voor V&D. De pandjesbazen krijgen waarschijnlijk de huur sinds het uitstel van betaling niet meer betaald. De komende weken, als de verkoop doorgaat, ontstaat er een oplopende huurachterstand. Wie gaat dat betalen en wanneer? En hoe gaat het verder als er een nieuwe eigenaar is? De vorige, Sun Capital, eiste afgelopen weken een tweede stevige huurverlaging, waarop een keihard nee is gekomen van de diverse verhuurders.

De eigenaren kunnen ook de huur opzeggen als V&D die voor een langere periode niet betaalt. Er ontstaat dan een lastige situatie, want V&D en de panden waar het warenhuis in zit, zijn erg met elkaar verbonden. Het kan de verkoop van V&D aan een nieuwe partij onaantrekkelijker maken.

Gaan alle 62 warenhuizen failliet of zijn er voor sommige filialen betere kansen op een doorstart?

Het lijkt niet erg reëel dat alle V&D's zullen meegaan in een verkoop. Steeds is er gesuggereerd dat de 20 tot 40 grootste warenhuizen in de grootste steden kansrijk zijn. De winkels in de 22 kleinste gemeenten, of misschien zelfs wel de 40 kleinste gemeenten, lopen aanzienlijk meer risico om definitief dicht te gaan. Een zware klap voor het personeel, maar ook voor de binnensteden die al veel winkels hebben zien vertrekken door andere faillissementen van retailzaken.

Wat is het perspectief van een faillissement van V&D?

Echte winnaars zijn er niet. Als iedereen zijn knopen telt mag je blij zijn met een doorstart met minder filialen, minder personeel, tegen slechtere arbeidsvoorwaarden.

Een nieuwe eigenaar van V&D kan dan veel goedkoper gaan werken zonder schulden en met minder en goedkoper personeel. De risico's worden door zo'n kostenreductie kleiner, maar daarmee is V&D niet structureel uit de problemen. Het warenhuis en het assortiment zijn hiermee niet aantrekkelijker geworden. V&D trekt niet meer kopers. Er moet fors geïnvesteerd worden om tot een nieuwe eigentijdse winkelformule te komen dat meer kopend publiek trekt. Ook moet er een oplossing worden gevonden om een succesvolle onlinewinkel te realiseren, want ook daar heeft V&D ernstig de boot gemist.

Of curatoren in deze omstandigheden een koper zullen vinden is afwachten. De curatoren en de voormalige directie van V&D zien kansen, maar wat ze waard zijn is moeilijk in te schatten want het is een hele moeilijke markt, die van de oude warenhuizen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden