Alle weetjes over liefde en partnerkeuze nu in één boek

Hersenonderzoek is erg ’in’. Na de Leidse psychologe Eveline Crone, die veel succes had met haar boek over het puberbrein, past wetenschapsjournalist Mark Mieras – hij schreef al een populair boek over neurobiologie – deze discipline nu toe op de liefde.

Zijn nieuwe boek is grotendeels een opsomming van onderzoeksresultaten die al langer bekend zijn, maar niet bij een groot publiek en niet zo handzaam samengevat. Over de motieven van mannen en vrouwen bij partnerkeuze, over de paringsdans en de werking van geur, en over monogamie: Mieras beperkt zich niet alleen tot de neurobiologie maar citeert ook ruim uit psychologisch onderzoek.

Soms levert dat open deuren op, maar in een ander geval aardige relativeringen. Neem bijvoorbeeld het opkomende fenomeen internetdaten. Mieras maakt er gehakt van. Allereerst van het idee dat hoe meer kandidaten er zijn, hoe groter de kans is op een relatie. Integendeel, zegt Mieras: wat dit betreft zijn mensen gelijk aan potten jam. Als bezoekers van de supermarkt kunnen kiezen uit een groot aantal – meer dan 24 – soorten jam, kunnen ze meestal moeilijker een keuze maken dan in het geval van een beperkt aanbod. Met ’daten’ blijkt het niet anders te werken.

De datingindustrie is vooral goed voor de ondernemers zelf, zo valt tussen de regels door te lezen. De meeste toekomstige partners zijn te vinden in het eigen sociale netwerk. ’De vrienden van je vrienden’ zijn een betere match dan die van de datingsite, zegt Mieras. Maar ook hier moeten de verwachtingen niet torenhoog zijn. Mieras vat het allemaal halverwege zijn boek nog eens samen: ’Eigenlijk bestaat er geen ideale partner’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden