Alle scenario's bij deze crash zijn nog onwaarschijnlijk

Het ging mis op de vlucht van Parijs naar Cairo. Maar ook eerdere bestemmingen van het rampvliegtuig moeten onderzocht.

Het vliegtuig van Egyptair dat in de nacht van woensdag op donderdag in de Middellandse Zee neerstortte was die dag al in Asmara geweest, in Cairo en in Tunis. De fatale vlucht van luchthaven Charles de Gaulle in Parijs naar Cairo was de vijfde op die dag. Onderzoekers staan voor de klus om al die bewegingen na te gaan. Een monnikenwerk.

Daarbij zijn er wel enkele aanknopingspunten. Alle toestellen die binnenkomen in de Schengenzone van de Europese Unie krijgen een veiligheidscheck en moeten schoon worden verklaard voor ze verder kunnen vliegen. Die ligt vast in Europese regelgeving en geldt voor alle maatschappijen. "Je controleert in zo'n geval het hele toestel op onregelmatigheden", zegt woordvoerder Joost Ruempol van luchtvaartmaatschappij KLM, die veel met zulke checks te maken heeft.

Het neergestorte toestel kwam vanuit Cairo naar Parijs en moet dus die check hebben ondergaan. De kans dat er op een luchthaven vóór Parijs met het vliegtuig is geknoeid acht Ira Helsloot, hoogleraar besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit, klein. "Het is theoretisch denkbaar, maar heel moeilijk voorstelbaar. Als je zo ver van tevoren een explosief aan boord brengt bijvoorbeeld, hoe houd je dan controle over wanneer het af gaat?"

Helsloot benadrukt dat wat er ook is gebeurd, een ongeluk of bewuste sabotage, het hoe dan ook gaat om een onwaarschijnlijk scenario. Maar de mogelijkheid van sabotage in bijvoorbeeld Tunis is nog onwaarschijnlijker dan in Parijs.

Het scenario dat er in Parijs is geknoeid met het toestel is een nachtmerrie voor de Franse autoriteiten. Die denken dan vooral aan een aanslag door moslim-extremisten.

Over de beveiliging op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle was namelijk ook al vóór het neerstorten van deze vlucht veel te doen. Afgelopen dinsdag werd de komst van een speciale inlichtingencel aangekondigd die informatie moet verzamelen over bijvoorbeeld schoonmakers. 25 agenten zouden zich bezig gaan houden met het observeren van verdachte praktijken. Twee agenten zouden al op de luchthaven werken. Minister van buitenlandse zaken Ayrault benadrukte gisteren nog eens dat al voor de crash de beveiliging op het vliegveld flink was opgevoerd, onder meer met het oog op het aankomend Europees kampioenschap voetbal.

Na de aanslagen in Parijs vorig jaar vonden er al extra controles plaats onder de 86.000 medewerkers van de beveiligde zone van de luchthaven. Zeventig 'geradicaliseerde personen' verloren toen hun badge, het pasje waarmee je op een vliegveld overal in en uit kan.

Dit jaar werden nog eens zestien badges ingetrokken. De medewerkers vielen onder andere op doordat zij zich terugtrokken om te bidden, salafistische lectuur in hun kluisje bewaarden of weigerden om onder het gezag van een vrouw te werken. Een ander alarmerend cijfer: tussen januari 2015 en april 2016 is 600 mensen een pasje geweigerd. Daarbij gaat het om eerste aanvragen en verlengingen.

Volgens sommige kenners kan een kwaadwillende bagagemedewerker zelf een koffer toevoegen die niet is gecontroleerd. Gérard Arnoux, luchtvaartexpert, zei tegen de krant Libération dat het personeel 'vroeg of laat' altijd wordt gecontroleerd.

"Wat wel kan is dat iemand een pakje over het hek gooit dat wordt opgevangen door iemand die in het complot zit. Luchthavens zijn geen forten die worden bewaakt met thermische camera's."

In het kort

Oorzaak crash nog niet duidelijk, speculaties gaan door

Toestellen moeten na landing al grondig worden gecontroleerd

Gedrag personeel luchthaven Parijs ligt onder een vergrootglas

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden