Weblog
Alle nieuwe auto's in 2025 elektrisch? Dan pas?
In Nederland mogen vanaf 2025 alleen nog elektrische auto's worden verkocht, vindt de Tweede Kamer. Veel te ambitieus, denken tegenstanders. Maar het gaat wellicht juist nog eerder gebeuren.
Minister Kamp van economische zaken en zijn VVD vonden het maar niks, toen eind vorige maand een Kamermeerderheid het PvdA-plan omhelsde om vanaf 2025 alleen nog emissieloze auto's te laten verkopen in Nederland. Exit gas, benzine en diesel. 'Te ambitieus' en 'onrealistisch' waren de commentaren, en zelfs 'strijdig met het energie-akkoord', dat pas in 2035 alles elektrisch wil zien.
Noorwegen, India
Nederland trok internationaal de aandacht met de Kameruitspraak, maar het eerste land met deze ambitie zijn we niet. Koploper is Noorwegen, dat dit geluid al vorig jaar liet horen, maar wel nog de wetgeving ervoor moet regelen. En inmiddels heeft India zich bij het Europese duo aangesloten, zij het dat dit tweede land ter wereld qua bevolking het per 2030 wil realiseren.
325.000 auto's in één week
Het klonk allemaal prachtig, maar leek toch wel erg ambitieus. Tot vorige week, toen van een nog niet bestaande elektrische auto in één week 325.000 stuks werden besteld. De Tesla Model 3. Met een waarde van 35.000 dollar (32.000 euro) per stuk, exclusief leuke extra's, zorgen die voor een omzet van dik elf miljard dollar. De intekenprijs van duizend dollar of euro bezorgt Tesla alleen al 325 miljoen aan investeringskapitaal. Nog nooit is een product, dat nota bene pas over anderhalf jaar(!) leverbaar is, in de voorverkoop zo succesvol geweest.
Chevy Bolt
Eén nog niet bestaande elektrische auto maakt natuurlijk nog geen einde aan onze verbrandingsmotor-verslaving. Maar Tesla's nieuws was amper uit, of General Motors maakte meer bekend over zijn Chevy Bolt, die het al eind dit jaar gaat leveren, een jaar eerder dan Tesla's Model 3. Ook voor pakweg 35.000 dollar, en ook met een actieradius van ruim 300 kilometer.
De race naar betaalbare middenklasse e-auto's is daarmee volop losgebarsten. Het lijkt slechts een kwestie van tijd totdat Volkswagen en Toyota, de nummers 2 en 1 in autoland, zich er volop in zullen storten. Van BMW is al bekend dat ze bezig zijn de 'Europese Tesla' te worden.
Goedkoper
De Tesla Model 3 en Chevy Bolt zijn niet zomaar twee nieuwe e-auto's. Met hun actieradius en prijsstelling concurreren ze direct met traditionele koolstof-auto's in de middenklasse. De aanschafprijs maakt ze haalbaar voor een grote groep. En vervolgens zorgen lagere 'brandstof'- en onderhoudskosten (elektromotoren zijn eenvoudiger en onderhoudsarmer dan verbrandingsmotoren) voor een groot voordeel bij de gebruikslasten.
De aan de Amerikaanse Stanford Universiteit verbonden onderzoeker/analist Tony Seba voorspelde in mei 2014 in zijn boek Clean Disruption dat de 35.000-dollar e-auto er in 2018/2019 zou zijn en het einde van de brandstofmotor zou inluiden. Door schaalvergroting bij de productie van batterijen gaan de prijzen daarvan daarna zo snel omlaag dat in 2022 de e-auto's van 22.000 dollar hun 'koolstof-concurrenten' uit de markt gaan drukken en weer een paar jaar later wint de e-auto het in nagenoeg alle prijsklassen (zie de grafiek uit zijn boek hieronder).
Twee jaar eerder
Het voorstel van de PvdA om vanaf 2025 alleen nog elektrische auto's toe te laten, past dus perfect bij wat er volgens Seba toch al gaat gebeuren.
Er is slechts één 'fout' in Seba's voorspelling: de 35.000-dollar middenklasser komt niet in 2018/2019 op de weg, maar al eind dit jaar bij GM en in 2017 bij Tesla.
De wereld loopt twee jaar voor op de ontwikkkelingen die Seba voorzag. Dus: alles elektrisch in 2025? Dan Pas?
Wilt u nog meer duurzame elektronen tegenkomen? Kijk dan ook op Twitter bij VincentDekker4
undefined