'Alle mensen dragen maskers'

Om zijn nieuwe film 'Arbitrage' te promoten legde Richard Gere even aan in Amsterdam. Ook Trouw ging op audiëntie bij de 63-jarige acteur ('Bent u de laatste?') en sprak met hem onder meer over ouder worden, zijn 51ste film, meditatie en Tibet.

We worden allemaal ouder, ook Mr. Richard Gere. Beroemd geworden als hoer ('American Gigolo'), als hoerenloper ('Pretty Woman'), en als de knappe officier die Debra Winger de fabriek uitdraagt ('An Officer and a Gentleman'). De mooie jongen met de glanzende overhemden en de glijdende tred die gesmeekt werd door Blondie ('call me, call me, anytime') hield begin deze week audiëntie in de hoofdstad om zijn nieuwe film te presenteren, zijn 51ste: de financiële thriller 'Arbitrage'.

Genesteld in zijn leunstoel in de chique hotelkamer oogt de 63-jarige acteur niet als de koele filmster die hij nu al vier decennia is, maar meer als een aardige oude oom: blauw jack, spijkerbroek, zilvergrijze haardos, vriendelijke ogen achter de bril. In de film citeert hij Mark Twain: 'Ageing is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter'. In het echt blijkt hij al even wijs. "Oh nee, ouder worden vind ik geen enkel probleem", glimlacht hij, "ik ben me zeer bewust van mijn tijdelijke staat."

Gere is getraind in loslaten. Naast acteur is hij ook de beroemdste leerling van de dalai lama. Zachte stem, ontspannen, zij het nu licht uitgeblust na een dag interviews in het weinig zen-achtige format van een kwartiertje per journalist. 'Is dit de laatste?' informeert hij bij de publiciteitsagent.

In 'Arbitrage' speelt Gere topman Robert Miller die op het moment dat zijn bedrijf onderuit dreigt te gaan ook nog een ongeluk maakt, waarbij zijn minnares het leven laat. Beide fouten tracht hij te verdonkeremanen. Tim Roth speelt de Columbo-achtige detective die hem op de hielen zit, Susan Sarandon is de vrouw van de directeur die het nu wel zo'n beetje gehad heeft met de duistere avontuurtjes van haar man.

"De film biedt een combinatie van het verhaal van Nasdaq-fraudeur Bernie Madoff en Ted Kennedy's ongeluk bij Chappaquiddick", vertelt Gere. Al twee jaar terug gemaakt, deze 'Arbitrage', en in het thema van immoraliteit onder investeringsbankiers niet heel ver reikend, maar nu toch goed gemikt, gezien de commotie over bonussen en salarissen in de financiele sector.

Regisseur Nicholas Jarecki is nieuw in het vak. Waarom vertrouwde u hem?
"Dat ging niet zonder slag of stoot. Ik heb hem bij mij in het hotel uitgenodigd (Gere runt met zijn vrouw een hotel in Bedford, VS, red.). Hij bleek een goede luisteraar. En compromisloos. Iemand die de film over zou doen als er niet uit kwam wat hij voor ogen had. Jarecki is een bulldog. Dat is belangrijk."

Hoe benaderde u dit personage?
"Miller is erg van deze tijd. Die financiële mannen die zo zelfverzekerd zijn, maar die wij toch als oplichters zien. Hoe komen ze aan dat geld. Ze moeten het gestolen hebben. Onze kwaadste gedachten gaan over hen, maar we bewonderen hen ook. We willen die macht. Hij ziet het als zijn taak om te winnen. Het is een alfamannetje. Het is ondenkbaar dat hij die controle niet zou hebben. Maar ik wilde hem niet als monster neerzetten; geen sociopaat als Madoff. Hij moest wel herkenbaar blijven. De wijze waarop hij naar voren treedt en omgaat met zijn familie doet meer denken aan Bill Clinton."

U bent boeddhist, maar u speelt vaak mannen met maskers. Is dat met opzet?
"Alle mensen dragen maskers, maar weinig mensen zijn naakt. U bent nu de journalist, ik de acteur. Het masker dient als bescherming en als de aankondiging van wie ik ben."

Uw dominantie in de film uit zich fysiek: sierlijke tred, snelle motoriek. Gaat dat intuïtief?
"We hadden afgesproken dat Miller de hele tijd in beweging moest zijn. Hij neemt de ruimte in. Sommige mensen hebben dat, die trekken alle blikken naar zich toe als ze een kamer binnen lopen."

Ik las dat u elke dag een uur mediteert. Helpt dat bij het acteren?
"Zeker, het brengt een zekere kalmte, beter luisteren, het bereiken van een meer neutrale staat zodat je veel informatie kan verwerken. Meer contact met je emoties. Het vergroot de mogelijkheid om de ander te zien. Ik ben begonnen met mediteren omdat ik het gevoel had dat de wereld die ik waarnam niet het ware verhaal vertelde. Het was een manier om de projecties te ontmantelen, om beter te kunnen zien wat authentiek is."

Vereist meditatie een talent, net als acteren ?
"Volgens mij heb je voor meditatie geen talent nodig. Je moet het willen. Het is net als leren pianospelen. In het begin moet je je vingers dwingen, en na een paar jaar gaat dat soepel. Gewoon door het veel te doen groeit die beweging erin, vrij en open. Bij meditatie gaat dat ook zo."

U zet zich in voor Tibet dat nu weer in het nieuws is, vanwege de zelfverbrandingen van monniken. Bereidt u nieuwe acties voor?
(Gere veert op) "Gisteren was ik in het kantoor in Amsterdam van onze International Campaign for Tibet. We denken na wat we kunnen doen. Het is een complexe zaak. Deze zelfverbrandingen zeggen niet alleen iets tegen de Chinezen maar ook tegen ons: Hoor je ons? Weet je wel wat hier gaande is? We willen de offers van deze mensen erkennen, en de omstandigheden die tot de zelfverbranding leidden, maar we willen ook dat ze ermee ophouden. Dat is het enige menselijke antwoord hierop. We willen dat ze ermee stoppen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden