Alle 13 goed

Ontwerpers doen na de crisis met succes hun best weer meer aardigheid in de mode te laten zien. Bij vrouwen scoren gladiator-sandalen en tunieken hoog. In Europa zijn klassiekers zoals bomberjacks en trenchcoats deze zomer weer volop aanwezig. Onderdelen uit mannen- en vrouwengarderobes worden wereldwijd naar hartelust gemixt. De grote vraag dit seizoen: krijgt de man eindelijk meer aandacht voor sieraden?

Rond de knie

De tijd dat de 'modedictators' de roklengtes bepaalden, ligt mijlenver achter ons. Sinds de mini-midi-maxi periode is vrijwel elke lengte in de mode. Toch zijn er geregeld kleine verschuivingen en worden de lengtes, eenduidiger. Opvallend veel confectiemerken komen nu met rokken rond de knie. Net erop, of net eroverheen. Om tuttigheid te voorkomen: combineren met gympen of andere sportieve noten.

Sneakers

Sport- en modesneakers zijn dit seizoen opvallend vrolijk gekleurd. Maar het meest verkochte model voor hem of haar is de eenvoudige witte retroschoen. De klassieke Adidas uit de jaren zeventig dient als voorbeeld. Maar je kunt ook iets moderners kiezen, zoals de Sock Dart van Nike.

Lijntrekken

Negenennegentig jaar geleden introduceerde Kunstenaarsgroep De Stijl het afbakenen van kleurvlakken met heldere lijnen. Sindsdien dook dit principe in talloze variaties in de kunst én mode op. Soms speels en soms letterlijk, zoals in de Mondriaanjurk van Yves Saint Laurent uit 1965. Deze zomer vinden we dit lijnenspel - dat nu 'sportief ' heet - vooral terug in ondergoed en badkleding.Blote schouders

Hemdjes

Hemdjes die de schouders onbedekt laten zijn in de zomerse garderobe niet weg te denken. Zodra enkele catwalkontwerpers blote schouders tonen, gaan ook de confectiemerken helemaal los. Tops met afzakschouders of opengewerkte mouwen veroveren gestaag de rekken. Let op: niet scheeftrekken en over één schouder laten zakken, maar symmetrisch beide schouders presenteren.

Sculpturaal

Al enkele seizoenen zijn veel kledingstukken ruim of ronduit oversized:van stijve, sculpturale vormen tot zwierige zachte silhouetten, die lichaamsvormen min of meer ontkennen. Ook details ontkomen niet aan deze opblaas-mode. Grote zakspleten, megadikke veters of uit de kluiten gewassen dessins sluiten hier goed bij aan.

Chique denim

Gaten en scheuren in jeans hebben we nu zo onderhand wel gezien. Toch? Tijd voor iets anders. Denim stoffen krijgen een lift en worden opgewaardeerd tot chique items door snit of toevoegingen van opvallende stiksels, ritsen of leren accenten. De kleuren lopen van heel lichtblauw tot blauwgroen, maar ook metallic is een optie. De materialen worden zachter, lichter en soepeler, maar daarnaast blijven de rauwe, droge, stoffen actueel. Alles is goed als het maar niet te sjofel oogt.

Mini

Goed nieuws voor mannen die genoeg hebben van overhemden met gillende prints? Steeds meer merken brengen keurige en serieus ogende items op de markt, bedekt met minuscule overall-printjes. Wel met een vette knipoog, want wie dichtbij komt, herkent apen, ijsjes, pijltjes, cactussen, fietsen of mieren. Paul Smith loopt voorop, maar confectiemerken pakken dit inmiddels ook op.

Maxi

In de vrouwenmode lijkt bij sommige labels het tegenovergestelde aan de gang: veel grote dessins, het liefst verwerkt als een per ongeluk bij elkaar genaaide patchwork lappendeken. Grappig dat daarvoor juist motieven zijn gecombineerd die aan zijn oude overhemden of camouflagekledingstukken doen denken. Maar ja, dat ligt voor de hand omdat items uit de mannen- en vrouwengarderobes steeds meer leentjebuur bij elkaar spelen.

Mannenopsmuk

In de lijst met de vijf best verkochte mannenmode-items van vorige zomer viel in New York, na joggingbroek en sneakers, de armband op. Het valt niet mee om voor een man leuke sieraden te vinden. Zeker niet als hij een pak draagt en tegelijkertijd vlot wil zijn. Het Nederlandse bedrijf Pocketmen heeft messing en roestvrijstalen accessoires, of kijk eens bij Diesel en Oxxo.

Gekleurd

Blauw was vorige zomer in alle grote wereldsteden, van Londen tot Tokio, de best verkochte kleur. Voor zowel mannen als vrouwen. De winkels zouden deze zomer dus vol moeten hangen met levendig koraal, zonnige geelkleuren, helder koper en hot orange. Nederlandse inkopers hebben kennelijk een iets minder uitbundig palet voor ogen gehad, want zo knallend zijn de kleuren hier niet in de rekken.

Typisch zomer

Daar zijn ze weer! De marine-, de gipsy- en de flamencolook. Elke zomer komen ze standaard terug, meestal onder een iets andere naam. Marine is dan ineens nautisch of zeemanslook; gipsy wordt zigeuner of bohémien en flamenco heet deze zomer latino-vibe. Maar het komt steeds op hetzelfde neer: shirts en jurken met witte en blauwe streepjes, luchtige kleren met een vrijbuitersgevoel en flamboyante ruches aan wijde rokken.

Rare kwastjes

Onze drang tot versieren is grenzeloos. Neem nu franjes. Die zwieren aan de mouwen van een leren cowboyjack of aan je tas, sleutelhanger of mobieltje. Of op je penny-schoenen. Maar nu rukt de trend op om overal en nergens kwastjes aan te hangen. Zelfs gordijnkwasten zijn omgebouwd tot nieuwe accessoires. Als oorbellen of aan kettingen.

Mannenklassiekers

Het degelijke werkmanjasje, de alle stormen overlevende schipperstrui en andere stoere, klassieke, mannenkleren komen mondjesmaat terug in het modebeeld. Dit soort items lijkt misschien meer iets voor koude winters, maar verschillende merken zien er heil in om deze zomerse varianten, uiteraard gemaakt van lichte materialen, ook dit warmere seizoen te herintroduceren.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden