Allah's zegeningen de supermarkt.

De halal-corner in de supermarkt moet het gaan maken onder jonge, werkende moslims. Vomar-supermarkt in het Amsterdamse Bos en Lommer is ermee gestart, andere filialen volgen.

Eet daarom van de wettige goede dingen waarvan Allah u heeft voorzien en wees Allah dankbaar voor de gunst van Allah.' De tekst op het trendy display in zwart en rood boven het schap, verraadt dat het hier niet om zomaar een koelvak met kroketten en ijs gaat. Het is de halal-corner van de Vomar-supermarkt in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer, een multiculturele wijk bij uitstek.

Couscous ligt er in de schappen, aubergines, artisjokken en kikkererwten, allemaal in blik. Maar óók kipproducten, gebraden gehakt, kroketten, broodbeleg voorgesneden en in versverpakking.

De corner is het antwoord op de groeiende vraag naar doodgewone supermarktproducten, maar dan mét de garantie van ' halal'. Dat wil zeggen: geslacht of bereid volgens de richtlijnen van de Koran.

Die garantie, die blijkt cruciaal voor de islamitische klanten van de Vomar. Aan de wand hangt een grote poster ' gecontroleerd en gecertificeerd door Nassim Chami'. Naast het schap hangen de ondertekende verklaringen van twee van de Vomar-medewerkers: Abdelkarim el Abdi en Adil Akhechad. Het tweetal is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het schap en is zelf bij de slachterij op bezoek geweest, om te kijken hoe de verwerking van het vlees eraan toe gaat.

Nu, op de werkvloer, legt El Abdi uit: ,, Mensen willen zeker weten dat wat zij hier kopen echt halal is. Met onze certificaten en controles bieden wij die zekerheid. We zullen wel moeten, wil het halal-schap een succes worden. Er zijn genoeg Turkse en Marokkaanse slagerijen. Als men het hier niet vertrouwt, zijn de klanten zo weg.” Blijkbaar is dat vertrouwen er, want ondanks het enorme aanbod van islamitische bakkers, slagers en groenteboeren in de directe omgeving, is het halal-schap een succes, zegt El Abdi. ,, Mensen komen uit heel Amsterdam naar onze Vomar.” Vooral de voorverpakte vleeswaren lopen als een trein. Twee dingen spelen daarbij een rol, zegt El Abdi. ,, Tot nu toe pasten moslims in Nederland zich aan aan de eigen, traditionele keuken. Maar onze generatie

ziet hier in de supermarkt runderrookvlees liggen en denkt: hé, dat ziet er lekker uit. Dat zou ik best eens willen eten. Tot nu toe kon dat niet, maar kijk”, hij pakt een pakje runderrookvlees uit het schap dat alleen vanwege de Arabische letters erop verraadt dat het om een nietdoorsnee supermarktpakje gaat.

,, Iets anders is dat wij hier producten in kleine hoeveelheden verkopen. Onze ouders kopen alles in grootverpakkingen in. Waarom? Dat is onze cultuur. We komen uit grote gezinnen, krijgen veel mensen over de vloer. We willen nooit ergens te kort aan hebben. Maar onder de jongere generatie zijn veel werkende tweeverdieners. Wat moeten die met een grootverpakking vlees? Voor hen zijn deze kleine pakjes een uitkomst.” De halal-corner richt zich dan ook vooral op jonge moslims, vooral Turken en Marokkanen tussen de 16 en 35 jaar. ,, Van onze ouders moeten we het niet hebben. Die vertrouwen dit gewoon niet. Ik heb mijn eigen vader er drie jaar lang van moeten overtuigen eens een boterham met runderrookvlees te proberen. Hij kende het niet, dus wilde hij het niet. Laatst heeft hij het toch geprobeerd, hij vond het heerlijk,” vertelt El Abdi.

Het brein achter de halal-corner is Najim Ambari. Met zijn 22 jaar, nieuwsgierige blik en nette pak is hij een imposante verschijning. Hij glundert, want vandaag heeft hij een goed gesprek gehad met de Albert Heijn over de introductie van het halal-schap.

Ambari runt met zijn broer een islamitische slagerij in Gouda en merkte in de praktijk dat de vraag naar halal-producten onder een jonge generatie niet afnam, maar wel veranderde. Zijn broer is het brein geweest achter het de ontwikkeling van de ' halal kaas', waardoor de interesse in het aanbieden van halalproducten groeide. Bij Interchicken, een bedrijf dat zich geheel richt op de halal-productie van kip, kreeg Ambari de kans zijn praktijkervaringen om te zetten in een uniek concept: de halal-corner. ,, Ik heb twee enquêtes gehouden onder 300 mensen. Daaruit blijkt dat bijna alle moslims halal eten belangrijk vinden. Verder wil men absolute zekerheid over de herkomst van de producten. Daarom ben ik achter dat certificaat aan gegaan.” Een jaar is Ambari bezig geweest met de introductie van het halal-schap. ,, Er moest veel veranderen in de Vomar. Veel halal-producten waren al wel verkrijgbaar, maar stonden verspreid door de hele winkel. De inkoop werd bovendien gedaan door een niet-moslim. Nu zijn Abdelkarim en Adil verantwoordelijk voor het schap. Zij zijn nauw betrokken bij alles wat met het halal-schap te maken heeft en zijn altijd beschikbaar voor vragen van klanten, dat wekt vertrouwen. Verder heb ik het schap zo ver mogelijk van het overige vlees en de drank gezet, ook daar stellen de klanten prijs op. Het schap bevindt zich nu tegenover de verse groente en het fruit.” Ambari is tevreden over de eerste resultaten. ,, Er is nog nauwelijks reclame

gemaakt en nu al zie je dat vooral de snacks, de kipproducten en het broodbeleg de winkel uit vliegen.” Volgens Ambari realiseren Nederlanders zich niet hoe belangrijk halal eten voor moslims is, juist ook onder jongeren. ,, De belangstelling ervoor neemt niet af onder de jongste generatie. Juist niet. Mensen vinden het belangrijk om op die manier hun identiteit te benadrukken. Maar uiteindelijk is toch het geloof de belangrijkste drijfveer voor het eten van halal voeding.

Anayn (19) noemt de halal-corner een uitkomst. ,, Hier zat ik eigenlijk gewoon op te wachten. Jammer dat het zo duur is, hopelijk wordt dat beter als straks meer supermarkten hier mee komen. Ik denk dat weinig mensen zich realiseren hoe lastig het is om halal eten te kopen. Je moet naar de Albert Heijn voor dit, nog even naar de C1000 voor dat en tot slot nog naar de islamitische slager. Soms ga ik echt een half uur met de bus voor één kipfiletje. Dat gedoe heb je met de halal-corner niet meer.” Eveline (27), die zich een aantal jaren geleden tot de islam bekeerde:

,, De jonge generatie is heel bewust met halal bezig. Wij weten ook veel beter waar wij onze informatie vandaan moeten halen. We lezen goed Nederlands, hebben de beschikking over internet. Bij ouderen gaat dat nog wel eens mis. Laatst was ik bij een vriendin en haar vader zat smeerkaas met een hamsmaakje te eten. Had hij helemaal niet door. Mijn vriendin zei: Pa, wat eet je nou? Dat soort dingen zal een jonge moslim niet snel gebeuren.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden