Alibaba wijkt uit naar de beurs in New York

Analisten schatten waarde van koopsite op ruim 100 miljard euro

Misschien heeft u er nog nooit van gehoord, maar de Chinese koopsite Alibaba gaat geschiedenis schrijven met zijn beursgang. Niet in Hongkong, maar in New York. Het wordt een spraakmakende beursgang volgende maand, vergelijkbaar met die van Facebook in juni vorig jaar, verwachten analisten.

De oprichter, de Chinese ondernemer Jack Ma, is geen simpele na-aper. Hij is hij een van de weinige Chinese internetondernemers die daadwerkelijk een eigen idee had. Zijn site Alibaba is in 1999 opgericht als bemiddelaar tussen Chinese fabrikanten en buitenlandse inkopers.

Dat Ma uitwijkt naar Wall Street is opmerkelijk, want hij is een Chinees met hart voor zijn land die perfect de grenzen kent van de nog altijd door de staat geregeerde economie.

Het is in China niet toegestaan dat topbestuurders van het bedrijf tevens aandelen in handen hebben. Ma heeft een jaar lang geprobeerd om de beurs, die in handen van de staat is, te overtuigen voor Alibaba een uitzondering te maken, maar slaagde daar niet in, tot zijn spijt. "Als omstandigheden dat mogelijk maken, zullen we zeker overwegen terug te keren naar de Chinese kapitaalmarkt om zo onze groei met het Chinese volk te kunnen delen", aldus Ma in een verklaring.

Alibaba is niet het enige Chinese internetbedrijf dat kiest voor een beursgang in Amerika. Ook Weibo, de Chinese kopie van Twitter, maakte een Amerikaanse beursgang bekend met de bedoeling enkele honderden miljoenen euro's op te halen.

De webwinkel is inmiddels naast groothandel voor het buitenland, ook een koopsite (Taobao) en een tweedehandsspullensite (Tmall) voor de Chinese markt. Daarnaast heeft Alibaba een eigen betaalsysteem ontwikkeld (AliPay). Zeventig procent van alle in China via internet verkochte goederen verwisselen via Alibaba van eigenaar. Alibaba is groter dan Amerikaanse reuzen eBay (net als onze Marktplaats) en Amazon bij elkaar.

Jaarlijks wordt er voor ruim 100 miljard euro aan spullen verhandeld op de sites, daarmee goed voor zo'n twee procent van de hele Chinese economie. En het kan allemaal nog veel groter worden want nog maar de helft van de Chinezen heeft toegang tot internet.

Analisten verwachten dat de beursgang een succes wordt. De waarde van het bedrijf schatten zij op ruim 100 miljard euro. Door naar de beurs te gaan kan Alibaba 11 miljard dollar ophalen. Facebook haalde in juni vorig jaar zo'n 12 miljard euro op en werd eveneens op zo'n 100 miljard euro gewaardeerd door beleggers.

Overigens maakt Alibaba nooit cijfers bekend. Wat bekend is komt van Yahoo. Het Amerikaanse internetbedrijf was ooit voor bijna de helft eigenaar van Alibaba, nu nog voor een kwart en gaat gigantisch profiteren van de beursgang. Volgens Yahoo maakte Alibaba vorig kwartaal een omzet van 1,3 miljard euro en een winst van ruim 500 miljoen dollar.

Yahoo is een van de weinige Amerikaanse bedrijven met voet aan de grond in China via Alibaba, dankzij een toevallige ontmoeting tussen Ma en een Yahootopman toen Ma nog als tolk werkte. Zelfs Google lukt het niet om met de zoekmachine door de strenge Chinese regels heen te breken. China heeft een eigen Googlevariant, Baidu. De overheid zet onwelvallige sites simpelweg op zwart.

Jack Ma zelf treedt terug
Als zijn bedrijf naar de beurs gaat, treedt miljardair Jack Ma (in het Chinees Ma Yun) terug als topman. Hij vindt zichzelf met zijn 49 jaar te oud geworden. Ma gaat zich inzetten voor de toekomst van zijn land, zo zei hij tegen de Financial Times. "Door problemen met vervuiling van water, lucht en voedsel krijgen we over tien tot twintig jaar te maken met gezondheidsproblemen, zoals een toename van kanker." Daarnaast wil hij beter onderwijs. "Als we dat niet doen krijgen we een generatie jonge Chinezen met diepe zakken maar oppervlakkige geesten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden