Alibaba en de koning helpen AH online

Kruidenier betreedt 's werelds grootste e-commercemarkt

Molens, bollenvelden en blonde baby's sieren de startpagina van Albert Heijns webwinkel in China. Met een assortiment van zo'n honderd, voor de Chinese markt geselecteerde, producten, van ministroopwafels (7 euro) tot potjes Nivea crème (18,40), hoopt de Nederlandse supermarktketen op toegang tot 's werelds grootste e-commercemarkt.

De webwinkel op het platform Tmall, onderdeel van China's grootste internetconcern Alibaba, is al enkele weken online. Maar donderdag is de officiële opening op het Alibaba-hoofdkwartier in Hangzhou, in bijzijn van het Nederlands koninklijk paar. Naast Ahold beginnen ook het Holland at Home en Attent een webwinkel op Tmall.

De groei van de Chinese economie mag dit jaar wat tegenvallen, de e-commercesector deert dat niet. Die groeide volgens overheidscijfers in de eerste helft van dit jaar met 30,4 procent tot 1,1 biljoen euro. Tot nu toe lag de focus op de verkoop van technologie en kleding, maar online supermarkten zijn in opkomst.

Een rapport van adviesbureau McKinsey stelt dat 40 procent van de Chinese consumenten die online kopen ook hun voedingsmiddelen via hun scherm bestellen. In de VS is dat maar 10 procent.

Waarom doen Chinezen zo graag boodschappen online? Dat heeft allereerst te maken met de immense populariteit van online winkelen. De groeiende middenklasse in China's uitgestrekte steden laat het liefst al zijn spullen thuisbezorgen. Ook voor diensten komen ze hun huis bij voorkeur niet uit: een trend waarmee kappers- en schoonheidsspecialistes-aan-huis hun voordeel doen.

Daarnaast zoeken Chinese consumenten, afgeschrikt door een reeks voedselschandalen in de afgelopen jaren, online naar producten die ze van betere kwaliteit achten. En die mogen dan wat meer kosten. Met name buitenlandse merken zijn populair. Zo zijn veel van Albert Heijns producten allang verkrijgbaar op Chinese websites, maar dan via tussenhandelaren.

Ruben de Bie, economisch beleidsmedewerker bij het Nederlandse Consulaat Generaal in Guangzhou, onderzocht de kansen voor Nederlandse bedrijven in de Chinese e-commercemarkt. Hij ziet veel potentie voor groei: "In Nederland staat China nog niet zo hoog op de agenda als in Australië of Korea."

Bovendien stimuleert de Chinese overheid internationale e-commerce door zijn importprocedures eenvoudiger te maken.

Succes van buitenlandse concerns in China staat of valt met het begrijpen van de behoeften van Chinese consumenten. Zo blijkt een toegankelijke klantenservice van cruciaal belang. "Meer dan 70 procent van Chinese online klanten maakt gebruik van de klantenservice voordat ze overgaan tot een aankoop", aldus De Bie. "Chinese klanten hechten veel waarde aan menselijk contact."

De site van Albert Heijn voegt zich zichtbaar naar de Chinese markt. AH prijst zich aan als 'Nederlands gezondste supermarkt' en haalt onderzoeken aan van Oxfam ('Nederland hoort tot wereldtop in voedselveiligheid') en van Unicef ('Nederland heeft gelukkigste kinderen van de wereld'). Dat moet het vertrouwen van de Chinese consument wekken.

Die consument kan in AH's webwinkel, mét korting, producten bestellen voor China's 'Single's Day' op 11 november. De dag, zo genoemd vanwege de vier keer '1' in de datum, groeide in een paar jaar tijd uit tot een online winkelfestijn. Vorig jaar alleen al op werd er op Alibaba's websites voor 750 miljoen euro gekocht.

Maar of het stormloopt bij de AH-webwinkel? Wie er voor 7,15 euro of meer koopt, krijgt een lot. Maar aan de bijbehorende loterij deden nog maar veertig mensen mee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden