Alex Meijrink, field engineer 'In deze draadjesbrij zoek ik uit waar dit kabeltje heen gaat'

Ons dagelijks werk is meer dan levensonderhoud alleen, het bepaalt onze waardigheid. Maar wat doen we precies?

"Heel gek, de bewegingssensor in de achterkamer krijgt geen stroom. Terwijl hier, in de kast, alles toch goed aangesloten lijkt.

Ik ben nu bij een klant aan het werk die zijn vaste telefoonlijn heeft vervangen door internetbellen. Maar zijn alarm liep tot nu toe ook via de telefoon. Mijn collega heeft hier daarom vorige week een ip converter opgehangen, een apparaat waarmee het alarm via het internet in contact staat met de meldkamer.

Alleen, dat is niet goed gegaan. Het alarm geeft foutmeldingen. Als gecertificeerd monteur mag ik het alarm openmaken, iets wat mijn collega niet mocht. Hopelijk kan ik daardoor zien wat er mis is gegaan.

Als kind was ik al gefascineerd door elektronica. Op mijn kamer had ik een hoekje gemaakt waar ik fietslampjes liet branden op een batterijtje. Later bouwde ik zelf sirenes en radiootjes. Bij een elektronicawinkeltje kocht ik printplaatjes, weerstandjes en allerlei ander spul. Toen ik naar het vmbo ging, was elektrotechniek voor mij een logische stap. In het derde jaar liep ik stage bij een telecombedrijf. Daar verlegde ik mijn interesse naar computers, netwerken en telefonie.

Dit kan een lastige puzzel worden. Eigenlijk vind ik dat wel leuk. Meestal zie ik zo wat er aan de hand is of wat de bedoeling is. Maar dit is echt een kleurenbrij van draadjes.

Een nieuw alarmsysteem aanleggen is voor mij niet spannend. Dat is mijn werk. Ik vind het altijd wél leuk om bij klanten iets extra's te doen als ik toch aan de slag ben. Het beveiligen van een netwerk bijvoorbeeld. Wachtwoordje instellen en, hup, klaar. Veel mensen zien daar tegenop en zijn blij als ik zo'n klusje even meepak. Daar haal ik veel voldoening uit.

In deze brij van draadjes moet ik uitzoeken welk kabeltje waar precies naartoe gaat. Daar gebruik ik een tracer voor. Aan de ene kant van de kabel plaats ik een apparaatje dat een signaal uitzendt. De tracer spoort dat signaal in de kabel op.

Kijk, hier is een telefoondraad van de oude lijn doorgeknipt. Op zich is dat niet gek, maar in dit geval moet deze draad ook de bewegingssensor in de achterkamer van stroom voorzien. Dit zou de oorzaak van deze storing kunnen zijn. Ik zie trouwens nu ook dat de accu van dit systeem erg oud is. Als deze klant een stroomstoring krijgt, houdt het alarm het nog geen twee minuten vol. Die zal ik direct even vervangen, dan hoef ik daar over een paar maanden niet voor terug te komen. Dat scheelt deze klant weer geld.

De lampjes van de bewegingssensor branden. Die doet het weer. Nu maak ik alles dicht, en laat het alarm afgaan om te controleren of het signaal ook aankomt bij de meldkamer. Ten slotte stel ik de datum van het bedienpaneel nog even in. Geen moeite, en nu leeft deze klant ook in 2014."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden