Aldi en Lidl doen energiedrankjes in de ban voor jongeren

Aldi Nederland maakte dinsdag bekend dat het vanaf 1 oktober geen energiedrankjes meer verkoopt aan kinderen onder de 14 jaar. De mededeling was nog niet gedaan of branchegenoot Lidl Nederland volgde het voorbeeld – maar dan per 1 september.Beeld AP

Aldi en Lidl stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan jongeren onder de veertien jaar. Albert Heijn denkt erover om hetzelfde te doen. De drankjes zijn razend populair onder jongeren, maar staan bekend als ongezond en dikmakend.

De supermarktketens Aldi en Lidl gaan stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan jongeren. Albert Heijn overweegt een soortgelijke maatregel, maar weet nog niet wanneer het die gaat invoeren. Jumbo overweegt dat niet.

Aldi Nederland, goed voor ongeveer 500 winkels, maakte dinsdag bekend dat het vanaf 1 oktober geen energiedrankjes meer verkoopt aan kinderen onder de 14 jaar. De mededeling was nog niet gedaan of branchegenoot Lidl Nederland, 417 winkels, volgde het voorbeeld – maar dan per 1 september. Beide discounters verkopen alleen energiedrankjes van een eigen merk, ze verkopen geen A-merken.

Volgens Nadie Winde, manager bij Aldi, is de bezorgdheid over de consumptie van energiedrankjes door kinderen in de samenleving toegenomen. “Doordat wij energy drinks niet meer aan kinderen verkopen, stimuleren wij hen om een gezonder keuze te maken.”

Voedingscentrum

Aldi koos voor de leeftijdgrens van 14 jaar omdat het Voedingscentrum, een instelling die voorlichting geeft over gezonde voeding, meent dat energiedrankjes schadelijk zijn voor kinderen onder de 13 jaar. De drankjes bevatten veel cafeïne en suiker. Daarnaast speelt mee dat alle Nederlanders van 14 jaar en ouder zich moeten kunnen identificeren als de politie daarom vraagt.

Aldi heeft niet overwogen om de leeftijdsgrens hoger te leggen. Lidl ook niet, maar gaat dat later mogelijk wel doen. “Dit is de eerste stap en vanaf hier kijken we graag verder of wij de leeftijdsgrens in de toekomst verder verhogen”, meldt een woordvoerder van Lidl Nederland. 

In Engeland besloten vrijwel alle supermarktketens, waaronder Tesco, Sainsbury’s, Co-op en Aldi Süd, begin dit jaar om de verkoop van energiedrankjes aan jongeren te staken. Daar ligt de grens op 16 jaar.

Legitimeren

Of de maatregel veel effect zal hebben, is lastig te bepalen. Aldi zegt niet te weten of zijn energiedrankjes vaak worden gekocht door jongeren onder de veertien. Ook de organisatie Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) weet dat niet. Toch is die blij met de stap van Aldi.

Jongeren die bij Aldi energiedrankjes willen kopen, zullen zich vanaf 1 oktober moeten legitimeren als er achter de kassa twijfels zijn over de leeftijd van de koper. Een wettelijke legitimatieplicht is er al voor de aankoop van tabak en alcohol, die niet mogen worden verkocht aan jongeren onder de 18, volgens de Drank- en Horecawet.

Halve liters

Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, betitelt de stap van Aldi als ‘mooi’ maar weet nog niet hoe en wanneer die zal worden gevolgd. Albert Heijn puzzelt nog over de leeftijdsgrens – is 14 jaar de juiste? – en piekert over een aantal praktische zaken: “Een verbod moet wel werkbaar zijn voor onze winkels”, zegt een woordvoerder die erop wijst dat er in het geval van een verbod twee leeftijdsgrenzen zijn en dat het kan voorkomen dat kinderen van boven en onder de 14 samen boodschappen doen. Een verbod zal ook leiden tot overleg met de leveranciers van energiedranken – in tegenstelling tot Lidl en Aldi verkoopt Albert Heijn wel A-merken.

De woordvoerder wijst erop dat Albert Heijn in 2016 stopte met de verkoop van energiedranken in blikken van een halve liter: portion control, heet dat in jargon. Sindsdien zijn de drankjes alleen nog in kleinere hoeveelheden te koop.

Jumbo, de op een na grootste supermarktketen van Nederland, gaat door met de verkoop van energiedrankjes aan jongeren: “Wij vinden het belangrijk dat onze klanten voor al hun boodschappen bij Jumbo terechtkunnen. Dus ook voor energiedrankjes.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden