Alcoholslot wordt onbruikbaar voor minister Schultz

Na de Hoge Raad heeft ook de Raad van State bezwaar tegen de strafmaatregel

Met het verbod van de Raad van State op het alcoholslotprogramma (ASP) loopt het verkeersveiligheidsbeleid van minister Melanie Schultz van Haegen spaak.

De uitspraak die de hoogste bestuursrechter gisteren deed in een door een automonteur aangespannen procedure, is de tweede tegenvaller in een etmaal voor de VVD-minister van infrastructuur. Dinsdag bepaalde de Hoge Raad al dat bestuurders die een alcoholslot kregen opgelegd, zich niet ook nog voor de rechter hoeven verantwoorden, zoals tot dusver gebeurde.

Vooral de uitspraak van de Raad van State dwingt Schultz van Haegen tot maatregelen. De wetgeving is nu te algemeen en kent onvoldoende ruimte om bij het alcoholslot rekening te houden met het individuele belang. Het komt erop neer dat het alcoholslot ongeacht de persoonlijke belangen en of (financiële) omstandigheden van de bestuurder wordt opgelegd.

Volgens de Raad van State leidt dit in de praktijk tot 'ongelijkheid en willekeur omdat het slot voor de een veel ernstiger gevolgen heeft dan voor de ander'. Dit terwijl het ASP december 2011 met veel instemming van onder meer ANWB en Veilig Verkeer Nederland werd ingevoerd. Het primaire doel, het aantal verkeersdoden op jaarbasis met minimaal zes verminderen, kreeg politieke bijval.

Het APS moest, als niet te verwaarlozen neveneffect, zware drinkers afschrikken om met hun auto de weg op te gaan. De kosten van het programma beliepen echter al gauw vier- tot vijfduizend euro, veel meer dan de tweeduizend euro waarvan was uitgegaan. De hoge kosten leidden tot kritiek, omdat die voor de een wel betaalbaar waren maar voor de ander niet.

Eerder stelde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) dat ongeveer 20 procent van het aantal doden en gewonden in het verkeer is gerelateerd aan alcoholgebruik. Cijfers over het effect van het alcoholslot zijn er ruim drie jaar na de invoering ervan nog altijd niet.

Maar nu de Raad van State het toch al omstreden slot verbiedt, is het perspectief mager en zal de doelstelling van minder verkeersdoden door alcoholmisbruik moeten worden bijgesteld. Een eerste waarschuwing hierover kwam van de Vereniging Verkeersslachtoffers. Zij vreest dat het verbod op het alcoholslot bijdraagt aan ongeveer vijftig extra verkeersdoden per jaar.

Dat juist een automonteur het alcoholslot tot aan de Raad van State aanvocht, is overigens geen toeval. De man kreeg november 2012 het APS opgelegd omdat hij een alcoholpromillage van 1,3 in zijn bloed had. Hij protesteerde en procedeerde omdat hij bij zijn werkgever regelmatig met verschillende (gerepareerde) auto's moest rijden. Het alcoholslot verhinderde dit. De monteur vreesde hierdoor ontslag en stelde dat de gevolgen van het opleggen van het APS voor hem onevenredig zwaar uitpakten.

Hij stond hierin niet alleen. De Raad van State werd vaker geconfronteerd met bestuurders die stelden dat ze door deelname aan het ASP hun baan zouden verliezen. Het ging om automonteurs en taxichauffeurs, mensen die voor hun werk in hoge mate afhankelijk zijn van een geldig rijbewijs, zonder een beperking als het alcoholslot. Maar ook bestuurders met een persoonlijke beperking maakten bezwaar tegen de manier waarop zij het APS kregen opgelegd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden