'Alcoholonderzoek RIVM rammelt aan alle kanten'

Er is van alles mis met een RIVM-rapport over de kosten en baten van alcoholgebruik in Nederland, schrijven drie economen van de Erasmus Universiteit Rotterdam in het economische vakblad ESB.

Het RIVM berekende in oktober dat alcoholgebruik de samenleving 2,3 miljard tot 2,9 miljard euro kost. Maar die conclusie is volgens de economen gebaseerd op 'welvaartseconomisch drijfzand'. Ze noemen het 'niet ondenkbaar' dat alcoholconsumptie de samenleving miljarden meer oplevert dan het RIVM denkt.

Een van de belangrijkste fouten die de drie zien, is dat een deel van de kosten van alcoholgebruik door het RIVM dubbel wordt geteld.

De kosten van verminderde arbeidsproductiviteit bijvoorbeeld, zijn door het RIVM afgetrokken van de baten van alcoholconsumptie. Dat is fout, volgens de Rotterdammers, omdat mensen als ze alcohol kopen al rekening houden met de gevolgen voor hun productiviteit op het werk.

Er wordt volgens de critici ook geen rekening gehouden met de keuzes die drinkers maken: op een zaterdagavond te veel biertjes drinken heeft voor de samenleving wellicht niet dezelfde gevolgen als op een dinsdagavond dronken je bed in rollen.

Het RIVM concludeerde op basis van het rapport dat een accijnsverhoging veel welvaart op zou kunnen leveren. Maar de Erasmuseconomen vragen zich af of die stelling houdbaar is. Het RIVM heeft al gereageerd op die kritiek. Het zegt dat de economen voorbijgaan aan het 'niet-rationele en verslavende karakter van alcoholconsumptie'. Niet iedereen die een biertje koopt, houdt rekening met de gevolgen voor zijn werkdag. En na een paar biertjes al helemaal niet meer.

De onderzoekers van het RIVM noemen de analyse van de Rotterdammers een nuttige aanvulling op het werk dat ze zelf hebben gedaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden