Albert Heijn wil niet in beeld met de KKK

onlinereclame | Adverteerders willen niet naast aanstootgevende filmpjes op YouTube. Google zegt dit niet te kunnen voorkomen.

Bedrijven willen niet dat hun advertenties op internet bij aanstootgevend materiaal vertoond worden, maar toch gebeurt dit. Bij het starten van een YouTube-filmpje met in beeld een islamitische haatpredikant of de racistische organisatie Ku-Klux-Klan kan er een reclame van een bekende supermarkt of bank verschijnen.


Zo duiken reclames van onder meer Albert Heijn op voor filmpjes met voormalig Ku-Klux-Klan-leider David Duke. Soortgelijke voorbeelden zijn te vinden van bedrijven als KPN en Rabobank.


In een reactie zegt de supermarktketen dat het 'absoluut niet de bedoeling is dat advertenties van Albert Heijn voor dit soort filmpjes geplaatst worden'. De grootgrutter zegt 'strikte afspraken met Google te hebben en bij dergelijke voorbeelden met Google in gesprek te gaan'. Vooralsnog stopt Albert Heijn niet met reclame op YouTube.


Onder meer het Franse mediabureau Havas Media, met Nederlandse klanten als KLM en sauzenproducent Remia in zijn portefeuille, besloot onlangs wel te stoppen met adverteren op Google en YouTube.


"Er is niemand die redactie voert op wat precies de inhoud van de filmpjes op YouTube is, en advertenties komen op basis van automatische algoritmes voor een video", zegt Jeroen van Eck, marketing manager bij reclamebureau Mangrove, met klanten als Lotto en de Rijksvoorlichtingsdienst. "Sommige bedrijven nemen voor lief dat hun reclames bij filmpjes zitten waarmee ze niet geassocieerd willen worden. Het gebruik van YouTube is enorm, daarom is het voor adverteerders een interessant platform. Door vooraf zoveel mogelijk negatieve zoekwoorden in te vullen, kun je als bedrijf uitsluiten dat je bij bepaalde inhoud verschijnt. Maar je kunt je onmogelijk richten op filmpjes die er nog niet zijn. Je hebt dus nooit honderd procent controle", aldus Van Eck.


Joost van de Vis van het digitale bureau Lukkien, reclamemaker voor bijvoorbeeld Gazelle en Bart Smit, zegt dat het model van YouTube lastig is om te beheersen. "Het is moeilijk grip te hebben op je advertenties op YouTube. Bedrijven zijn vaak niet bekend met de algoritmes achter die reclames. Mijn ervaring is dat kleinere bedrijven soms pragmatisch handelen. Multinationals zijn vaak voorzichtiger."


Zowel Mangrove als Lukkien zegt nog geen klachten over YouTube vanuit het eigen klantenbestand te hebben gehad.


Onder meer het Amerikaanse telecombedrijf AT&T, farmaciegigant Johnson & Johnson, Toyota en Volkswagen maakten de afgelopen tijd bekend te stoppen met reclame op YouTube of andere Google-platformen, de zoekmachine uitgezonderd.


Google-topman Eric Schmidt zei donderdag bij het Amerikaanse Fox Business in een reactie op deze bekendmakingen dat Google niet kan garanderen dat advertenties niet naast aanstootgevende inhoud vertoond worden.


Elke minuut komt er op YouTube 400 uur aan beeldmateriaal bij. "Het is een hele opgave om de enorme groei van YouTube te managen", zei Schmidt. Eerder deze week maakte Google wel bekend scherper te gaan controleren op de inhoud van filmpjes en meer mensen in te huren om video's die tot geweld aanzetten op te sporen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden