Albert Heijn verlaagt prijzen weer

Albert Heijn verlaagt vanaf maandag weer de prijzen van een groot aantal producten. Duizend artikelen van vooral bekende merken worden enkele procenten tot 10 procent goedkoper.

Directeur Dick Boer zei in oktober nog dat AH zou stoppen met zijn prijzenoorlog. Hij voegde daar wel aan toe dat producten goedkoper zouden worden als concurrenten snijden in de prijzen.

Dat lijkt momenteel niet echt het geval. De gisteren aangekondigde prijsverlaging laat zien dat Albert Heijn nog steeds op de prijzen let, luidt de verklaring van een woordvoerster. Van de duizend artikelen die goedkoper worden, behoort 90 procent tot het A-merk. Het gaat om producten die vooral populair zijn bij huishoudens met kinderen, waaronder maaltijdmixen, wasmiddelen en desserts. „Door vanaf 2003 onze prijzen te verlagen, hebben we de gezinnen weer ons gewonnen. En dat willen we graag zo houden”, aldus de woordvoerster.

Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK is oprecht verbaasd over de nieuwe stap van Albert Heijn. Begin deze maand meldde hij nog dat de supermarktprijzen niet meer omlaag zouden gaan. „Ik had dit niet verwacht”, zegt Holla. „Dankzij de supermarktoorlog heeft Albert Heijn zijn positie sterk verbeterd. Maar klaarblijkelijk is het nog niet genoeg. De enige reden die ik kan verzinnen, is dat AH meer huishoudens met kinderen wil trekken. Deze groep klanten, een kwart van markt, komt bij voorkeur bij Jumbo of Dirk van den Broek over de vloer, omdat ze denken daar goedkoper uit te zijn.”

Albert Heijn begon in het najaar van 2003 op grote schaal met prijsverlagingen. Op die wijze hoopten de zevenhonderd Albert Heijn-winkels marktaandeel terug te winnen van goedkopere concurrenten. In 2005 steeg het marktaandeel van AH van 25,3 naar 26,4 procent.

De prijzenslag bracht het concurrerende supermarktconcern Laurus, bekend van onder meer Super de Boer, naar de rand van de afgrond. De inmiddels afgetreden Laurus-topman Harry Bruijniks moest de ketens Edah en Konmar afstoten om zo de schulden te saneren. De succesvolle discount-supermarkten Aldi en Lidl verloren vorig jaar marktaandeel, grotendeels als gevolg van de prijzenslag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden