Biologische supermarkt

Albert Heijn koopt nog twee filialen Marqt

Marqt biedt biologische producten aan.Beeld ANP

Supermarktketen Albert Heijn neemt nog eens twee winkels over van de biologische supermarkt Marqt. Deze zomer werd al bekend dat Albert Heijn twee andere vestigingen van zijn kleinere branchegenoot overneemt. 

De al eerder overgenomen filialen, in Amsterdam en Den Haag, openen in december de deuren als Albert Heijn-winkels die volgens een nieuw concept werken. Die bieden meer vers bereide maaltijden aan dan de al bestaande supermarktvestigingen. De andere twee winkels openen volgend jaar.

Marqt wordt overgenomen door Udea, het moederbedrijf van de biologische super Ekoplaza. Die deal had wat voeten in de aarde. Twee oprichters van Marqt probeerden deze week via de rechter een stokje te steken voor de overname. Zij kwamen op het laatste moment met een bod op de eigen winkels, maar volgens de rechter waren zij daarmee te laat. Eerder dit jaar waren de aandeelhouders, inclusief de oprichters, namelijk al unaniem overeengekomen dat Marqt verkocht moest worden, benadrukte de rechter. Iedereen was het er toen over eens dat dit nodig was om de financiële positie te verbeteren. Vervolgens deed Udea een bod en een meerderheid van de aandeelhouders is daarmee akkoord gegaan. 

Online bezorging

De oprichters wilden nu meer tijd om een bieding van henzelf en een pas opgedoken derde partij alsnog een kans te geven. Maar volgens de rechter hebben zij hun kans al gehad en biedt de eerdere overeenkomst voldoende juridische basis om de deal met Udea af te dwingen. Onder de hoede van Udea zullen enkele winkels van Marqt, dat vooral in Amsterdam actief is, de deuren sluiten. Het is wel de bedoeling dat de formules Marqt en Ekoplaza naast elkaar blijven bestaan. Marqt zal zich naar eigen zeggen verder gaan richten op onder meer onlinebezorging en ‘kleinere eet- en drinkwinkels’. 

Lees ook:

Is de bio-super nog nodig als de gewone super het bio-succes overneemt? 

Nu de duurzame supermarktketen Marqt wordt overgenomen en moet inkrimpen, is het de vraag hoeveel rek er zit in de branche voor biologische supermarkten. 

Biologisch eten wordt steeds goedkoper en gangbaarder.

Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten in de winkel wordt steeds kleiner.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden