Albert Heijn geeft personeel instructie voor escalerende pietendiscussies

Chocoladesinten en -pieten uit het assortiment van Albert Heijn Beeld anp
Chocoladesinten en -pieten uit het assortiment van Albert HeijnBeeld anp

Probeer rustig te blijven, bel de beveiliging, en verwijs journalisten door naar het algemene nummer. Dat klinkt als een protocol voor werknemers die met een overval te maken krijgen, maar het is ook de procedure die medewerkers van Albert Heijn moeten volgen bij escalerende discussies over Zwarte Piet.

Weblog GeenStijl wist de hand te leggen op de instructie, die eind september via het intranet van Albert Heijn onder het personeel is verspreid.

Het document illustreert de moeizame situatie van veel winkels, die liever geen partij kiezen in de maatschappelijke discussie over Zwarte Piet, maar het toch niet iedereen naar de zin kunnen maken. "Zwarte Piet is - hoe je het wendt of keert - onderdeel van deze Sinterklaascultuur en je treft 'm daarom in verschillende verschijningsvormen bij ons aan. Uiteraard kan er ook gekozen worden voor producten zonder de afbeelding van Piet. Er is voor ieder wat wils."

Mochten klanten toch tekst en uitleg vragen bij dat beleid, dan dient het personeel de discussie te vermijden. Of desnoods een zó wollig antwoord te geven dat iedere lust tot redetwisten de boze klanten subiet vergaat: "Je kunt aangeven dat het inderdaad een ingewikkelde politieke discussie is en dat we hopen dat er uit het overleg tussen de politiek en belangenorganisaties een toekomstbestendige invulling van het Sinterklaasfeest komt."

Boycot
Vorig jaar merkte de Hema hoe snel je het verkeerd kunt doen. Op sociale media werd toen opgeroepen tot een boycot van de winkel, nadat een intern memo uitlekte, dat leek te suggereren dat het bedrijf alle pietproducten van de schappen zou bannen. Geschrokken van alle commotie ontkende het bedrijf toen snel dat de Pieten helemaal zouden verdwijnen. Precies de foute strategie, legde marktonderzoeker Pieter Paul Verheggen van Motivaction destijds uit aan Trouw: "Je moet niet met elke wind meewaaien, want dan gaat de klant zelf interpreteren wat het bedrijf bedoelt."

De meeste bedrijven kiezen ervoor om het assortiment geleidelijk aan te passen. Zo liggen bij Albert Heijn nog wel chocoladepieten in de winkel, maar in reclames wordt de beeltenis Zwarte Piet niet meer gebruikt. De Bijenkorf maakte eerder dit jaar bekend dat het de beroemde 'klimpieten', die iedere december in de winkel hangen, dit jaar goud in plaats van zwart zal verven.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden