Albert Heijn gebelgd over soja-actie Milieudefensie

(Trouw)

Supermarktketen Albert Heijn is actiegroep Milieudefensie zat. De eis om duurzame soja te gebruiken is volgens AH onzin.

Albert Heijn is boos op Milieudefensie. De supermarktketen voelt zich misbruikt door de actiegroep. Die zou over de rug van AH het sojaprobleem agenderen.

Albert Heijn is sinds medio maart doelwit van de publieksactie ’Het drama achter goedkoop vlees’ van Milieudefensie. De actiegroep wil hiermee de grootste supermarktketen van het land tot actie bewegen tegen zogenaamde foute soja, soja waarvoor bijvoorbeeld regenwoud is gekapt. Dat wordt nu op grote schaal verwerkt in veevoer. Ook gisteren voerde Milieudefensie actie bij de entree van de aandeelhoudersvergadering van AH’s moedermaatschappeij Ahold in Amsterdam.

Albert Heijn vermoedt vooral een verborgen agenda bij Milieudefensie, zo blijkt uit de woorden van Jan Christiaan Hellendoorn, woordvoerder van het supermarktconcern. „Het werkelijke doel van Milieudefensie is toch vooral om de vleesconsumptie te verminderen.” En: „Wij worden door Milieudefensie gebruikt om de sojaproblematiek bij de supermarkten op de kaart te krijgen.” Want volgens Hellendoorn stelt Milieudefensie vooral onrealistische eisen. „Milieudefensie wil garanties dat we binnen vijf jaar zijn gestopt met vlees van dieren die zijn gevoed met fout veevoer. Maar dat ligt niet binnen ons bereik.”

Volgens de AH-woordvoerder zijn er geen harde criteria voor ’goede soja’. Soja die wel als ’goed’ wordt verkocht, is verder in hoeveelheid te beperkt, meent Hellendoorn. „Dan kunnen we ons toch niet vastleggen op zo’n eis? Of wil Milieudefensie misschien dat het vee verhongert?”

Maar campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie vindt dat Albert Heijn zich er te gemakkelijk vanaf maakt. „Italiaanse, Franse en Zwitserse supermarkten maken al wel gebruik van Basel Soja. Daarbij gelden milieucriteria zoals geen ontbossing en een verbod op genetisch gemodificeerde gewassen. Die eisen kunnen inderdaad scherper. Maar om te beginnen zou Albert Heijn, als marktleider in Nederland, hier best bij kunnen aanhaken.”Â

Een poging om het conflict te beëindigen leidde de afgelopen weken tot gesprekken achter gesloten deuren. Dat overleg leverde beide partijen vooral een kater op. In een brief die Albert Heijn vorige week aan Milieudefensie verstuurde, wordt onder andere gememoreerd wat AH al wel doet. Zo is het bedrijf bijvoorbeeld lid van de ronde tafel voor duurzame soja, het initiatief van non-gouvernementele organisaties, sojaproducenten, banken en producenten om te komen tot ’goede soja’. Ook heeft het veel vleesvervangers in het assortiment.

Maar Van Eck vindt vooral dat AH ’marktleider in ontbossing’ is. „Als je de folders met aanbiedingen bekijkt maakt het bedrijf vooral werk van kip en speklapjes. Vleesvervangers zijn er dan niet bij.”Â

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden