Albert Heijn gaat flink uitbreiden in België

Albert Heijn in Antwerpen.Beeld Photo News

Albert Heijn gaat stevig uitbreiden in België. Moederbedrijf Ahold Delhaize wil er de komende jaren dertig tot vijftig nieuwe Albert Heijn-filialen openen. Ook voor Delhaize Le Lion, het grootste merk van het concern in België, bestaan fikse groeiplannen.

Albert Heijn is al sinds 2011 actief in Vlaanderen en heeft er nu 42 winkels. Door het samengaan van Ahold en het Belgische Delhaize in 2016 rees de vraag of het niet beter was de Belgische Albert Heijns om te vormen tot Delhaize-winkels. Het gefuseerde supermarktconcern heeft de situatie een tijdje aangekeken, maar wil in België toch verder met Albert Heijn.

Nederlandse prijzen

Het Nederlandse merk doet het naar eigen zeggen erg goed bij de Belgen, omdat de keten er kan adverteren met ‘Nederlandse prijzen’. In het Belgische supermarktlandschap liggen de prijzen door de bank genomen iets hoger, maar Albert Heijn kan dat omzeilen door zijn Vlaamse filialen vanuit Nederland te bevoorraden.

Een maand geleden zei Albert Heijn nog te verwachten dat het aantal winkels van het bedrijf, nu ruim duizend in Nederland en België, niet verder zal stijgen. Wouter Kolk, chef van Ahold Delhaize Europa, zei dat het er mogelijk zelfs wat minder zouden worden. 

‘Appie’ krijgt in België gezelschap van Jumbo. De nummer twee van Nederland verwacht dat zijn eerste filialen in België in het vierde kwartaal van dit jaar opengaan. Financieel topman Ton van Veen van Jumbo wilde eerder deze maand niet zeggen op hoeveel Belgische winkels hij precies mikt. “We kijken eerst of de formule aanslaat in België”, stelde hij.

Delhaize Le Lion telt rond de achthonderd winkels in België. Dat moeten er over drie tot vier jaar zo’n negenhonderd zijn. De Delhaize-filialen zullen ook gaan samenwerken met webwinkel bol.com. De Belgische Albert Heijn-zaken hebben nu al pakketophaalpunten van bol.com, net als in Nederland het geval is. 

Lees ook:

Albert Heijn kiest voor meer vers en minder vuilniszakken

Supermarktketen Albert Heijn verwacht dat zijn totale aantal winkels, nu ruim duizend in Nederland en België, niet verder zal stijgen. Het aanbod in veel AH-winkels zal langzaam veranderen: meer verse producten en minder huishoudelijke artikelen als vuilniszakken, luiers en schoonmaakmiddelen. Die producten kopen consumenten steeds vaker online.

Vers, biologisch en lokaal moeten Albert Heijn nóg groter maken

‘Hello, 2017 was a great year for Ahold Delhaize.’ Met die mededeling begroette Dick Boer, bestuursvoorzitter van Ahold Delhaize, de bezoekers van de website van het supermarktconcern.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden