Albert Heijn eist bonuskorting

Leveranciers zijn boos omdat de supermarktketen nog lagere prijzen afdwingt

Albert Heijn eist van levensmiddelenfabrikanten dat zij hun producten met nog eens twee procent korting leveren. Dat blijkt uit een uitgelekte brief van de supermarktketen aan leveranciers die het Financieele Dagblad in handen kreeg.

Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is een dergelijke eenzijdige verandering van het contract 'helaas' niet uniek. Voorzitter Philip den Ouden. "Ook inkooporganisaties Superunie en Jumbo hebben op die manier leveranciers benaderd. Nieuw is dat deze brief openbaar is geworden."

Volgens Den Ouden stelt zo'n eis de leveranciers voor een duivels dilemma. "Albert Heijn mag dat wettelijk niet eisen, want daarmee breekt de keten eenzijdig het contract open. Maar wat doe je? Er zijn slechts drie grote afnemers in de markt, dus ze kunnen zich niet veroorloven er een kwijt te raken."

Den Ouden weet dat er bedrijven zijn die door nog meer korting te geven in de problemen komen omdat ze soms werken met maar een marge van één tot twee procent. Zij kunnen het zich anderzijds niet veroorloven het risico te nemen dat Albert Heijn ze uit de schappen weert. Albert Heijn krijgt al korting bij leveranciers omdat de keten zo groot inkoopt. Hoeveel die korting bedraagt, verschilt, weet Den Ouden. "Dat zijn individuele afspraken."

Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat een extra korting gerechtvaardigd is omdat de keten de afgelopen maanden is gegroeid, met name door de overname van 78 C1000-winkels. Ook breidt Albert Heijn uit in Duitsland en België. Gisteren opende de eerste 'AH to go' in het Duitse Aken.

"Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt", staat in de brief. "De markt is dynamisch, soms is het nodig om tussentijds zaken te wijzigen", aldus een woordvoerster, "Zo wisten we aan het begin van het jaar nog niet dat we die winkels zouden overnemen." Over hoe hard de eis voor de extra korting is, wilde de woordvoerster alleen kwijt dat "als bedrijven opmerkingen hebben, we graag met ze in gesprek gaan".

Voor de Federatie is de uitgelekte brief aanleiding om nog eens bij de politiek aan te dringen op een gedragscode waarin een verbod komt op het onder druk zetten van leveranciers. In België en Engeland bestaat zo'n code al.

Ook melkveehouders en tuinders zijn boos. "Te gek voor woorden", vindt Albert Jan Maat, voorzitter van Land- en tuinbouworganisatie LTO. Maat vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa naar de zaak moet kijken. De FNLI wijst haar leden erop dat zij naar de rechter kunnen stappen. Peijnenburg kwam acht jaar geleden met succes in opstand toen Albert Heijn de prijs voor ontbijtkoek verlaagde. Het bedrijf weigerde nog te leveren. Albert Heijn stapte hierop naar de rechter, maar werd in ongelijk gesteld.

Vooral grote supermarkten boeren goed
De omzet van supermarkten is in augustus met gemiddeld 0,5 procent gegroeid naar 3,08 miljard euro ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De omzet neemt nu toe, omdat de prijzen stijgen. Voor komend jaar rekenen de supermarkten op meer omzetgroei, 1,5 procent, door de hogere belasting op niet-voedingsmiddelen, zoals alcohol en tabak, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau GfK. Vorig jaar waren het vooral de grote supermarkten die beter geboerd hebben. In 2011 hebben de grote supers volgens de Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte gemiddeld 3,7 procent meer omzet gedraaid dan in het jaar ervoor . Kleine supermarkten zagen hun omzet dalen met gemiddeld 1,2 procent. Die laatste groep zag ook de winst dalen, in tegenstelling tot de grote winkels. Volgens marktonderzoeksbureau GfK is de consument prijsbewust door de economisch onzekere tijden en koopt die nu vooral veel aanbiedingen en goedkopere varianten van producten. Net als in eerdere maanden daalde in augustus het gemiddeld bedrag op de kassabon: met 2,1 procent naar 21,50 euro ten opzichte van vorig jaar. Wel gaan consumenten die op aanbiedingen afkomen vaker naar de supermarkt om aankopen te doen, waardoor de gemiddelde omzet is gestegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden