Albert Heijn doet Zwarte Piet in de ban

In reclame zullen vooral kinderen in pietenkostuum te zien zijn

Albert Heijn wil iedereen tevreden houden, ook de critici van Zwarte Piet. Daarom zal de zwart geschminkte vriend van de goedheiligman weer geen prominente rol krijgen in de campagne rond het Sinterklaasfeest. Maar in de winkel zal de zwarte knecht nog steeds te vinden zijn.

"We zijn niet blind of doof voor maatschappelijke discussies", zegt woordvoerster Els van Dijk van het Ahold-concern waar de supermarktketen onder valt. Het afgelopen jaar is de discussie rond Zwarte Piet hoog opgelopen. Een groep activisten zien in de zwarte knecht van Sinterklaas een voortzetting van de slaaf en zijn blanke baas uit de tijd van de slavernij. "Maar Piet had vorig jaar al geen grote rol in de campagne. Deze keer zullen bijvoorbeeld kinderen in pietenkostuums te zien zijn", zegt Van Dijk.

Meer wil de zegsvrouw van de grootgrutter niet kwijt over de campagne die in november begint. Wel vertelt ze dat de campagne landelijk is, maar dat de filialen zelf hun activiteiten kunnen invullen. Op de vraag of dat betekent dat in Amsterdam-Zuidoost - vanwege het grote aantal bewoners met Afrikaanse wortels - geen enkele Zwarte Piet te zien zal zijn die met Sinterklaas langskomt en in Twente wel, zegt Van Dijk: "We zeggen tegen supermarktmanagers altijd dat ze in hun campagnes en activiteiten rekening moeten houden met de lokale klantenkring."

Maar dat geldt voor iedere campagne, zegt ze daarbij. Dus bijvoorbeeld ook met christelijke hoogtijdagen zullen de medewerkers van de supermarkten in de 'biblebelt' rekening houden met hun publiek. Tegen schenen schoppen doet de winkel bij voorkeur niet, 'want de Albert Heijn is een supermarkt voor iedereen', meent Van Dijk.

Als reactie op het besluit van AH laten supermarkten Jumbo, Plus en Hoogvliet weten dat zij ook dit jaar volop inzetten op Zwarte Piet in de reclame en verkoop.

Sint op lijst immaterieel cultureel erfgoed

De sinterklaasviering komt op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed. Op deze lijst, de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed, staan onder meer tradities en culturele gebruiken waarvan Nederland vindt dat die beschermd dienen te worden. Nederland heeft sinds 2012 de plicht om die te beschermen volgens een verdrag van Unesco. Dit heeft verder geen invloed op de invulling van het fenomeen (Zwarte) Piet. Volgens de Pietengilde is het een traditie die door de jaren heen is veranderd. Dat kan door de opname op de lijst nog steeds. Wel is het zo dat het dan moeilijker wordt om het te verbieden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden