Al Gore komt voor een duurzaamheidsshow

klimaatfestival | De beste plaatsen in de Ziggo Dome kosten 500 euro. 'Geen geitenwollen sokken, maar stijl en klasse.'

De entertainmentindustrie heeft duurzaamheid ontdekt. Niks bijeenkomst in een buurthuis of een hotelzaaltje, maar een gelikte show met de Amerikaandse oud-vicepresident en presidentskandidaat Al Gore en de Britse zakenman Sir Richard Branson in de Ziggo Dome in Amsterdam.

Het spektakel vanavond, 'Inspiration 360', is in handen van productiehuis Just Media Group uit Hilversum. Branson, eigenaar van onder andere een luchtvaartmaatschappij, komt spreken over rijk worden én het milieu redden. De grote namen krijgen tonnen voor hun optreden - het zou hun eigen goededoelenfondsen spekken.

Zesduizend mensen komen naar de Ziggo-hal voor deze eerste editie van dit 'klimaatfestival'. Prinses Laurentien laat haar gezicht zien. Drummer Cesar Zuiderwijk van Golden Earring komt spelen en avonturier Bear Grylls houdt een praatje.

Wie erbij wil zijn, betaalt minimaal 60 euro, voor een plek achterin. Gemiddelde kaarten gaan over de toonbank voor 175 euro. Voor de beste stoel wordt 500 euro afgetikt. De organisatie mikte eerst op 13.000 bezoekers, bijna een volle concerthal. Dat lukte niet. Het doel werd teruggeschroefd tot zesduizend.

Er komen veel directeuren en zakenlui vanavond, zegt organisator Niels Houtepen van Just Media Group. Maar toch spreekt hij van een 'publieksevenement'. "Er zijn ook studenten bij, hoor. De avond is voor iedereen, ook voor de bakker op de hoek." De toegangskaarten duur? "Voor een avondje Adele betaal je toch ook meer dan 60 euro?", reageert Houtepen. "We zijn toegankelijk, niet gericht op de happy few."

De duurzame ondernemer Maurits Groen is 'partner' van het evenement met zijn Wakawaka Foundation, een initiatief voor ledlampjes op zonne-energie. In 2006 haalde hij Al Gore voor het eerst naar Nederland. Gore's film 'An Inconvenient Truth' was toen net uit. Groen: "Prachtig dat het na tien jaar weer gelukt is."

Bedrijven grijpen de gelegenheid aan om zich van hun beste kant te laten zien. De NS promoten treinverkeer op windenergie, supermarkt Lidl presenteert afspraken voor 'kipvriendelijke' eieren en een accountantskantoor onthult een rekenmodel om milieudoelen te halen. Sprekers van deze bedrijven krijgen niet betaald voor hun praatje, ze moeten betalen om het podium te mogen beklimmen.

Een publiek met 'CEO's en hotshots' is er getuige van, zegt Groen, die naar eigen zeggen geen winst maakt. "We kiezen voor stijl en klasse, het wordt geen geitenwollensokkenavond", zegt hij. "Maar er komen ondernemers van kleine bedrijfjes en gewone geïnteresseerden. Duurzaamheid wordt echt mainstream." Dat sommige kaarten honderden euro's kosten vindt hij niet gek. Want de organisatie van de avond kost nu eenmaal 'gruwelijk veel geld'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden