De testFiat Panda Hybrid

Al 40 jaar blij met de Panda

null Beeld
Beeld

Wat: de stekkerloze Panda Hybrid
Hoeveel: vanaf € 14.290
Bijzonder: bekleding van plastic soep

De Fiat Panda is in de huidige verkoopstatistieken een vergeten icoon. Het stadsautootje waarmee je volgens de tv-commercials uit de jaren tachtig iedereen (licht hysterisch) uitlachte, staat nu in de schaduw van de populaire retroversie van de Fiat 500. De hoekige stads-Panda houdt het veertig jaar na z’n debuut echter kranig vol. In Nederland rijden er bijna 95.000 rond. De nieuwste variant is de stekkerloze Panda Hybrid. Bij het afremmen genereert-ie elektriciteit.

Meer dan de chique retro-500 blijft de Panda trouw aan zijn volkse wortels. In 1980 zag de vierkante oer-Panda het licht als een praktisch, zuinig en betaalbaar vervoermiddel voor het volk. En dat is nog altijd het recept. In 1980 gold de Panda als de futuristische opvolger van de in één klap oubollige 127. De Panda bleek een hit. Hij bleef in zijn schoenendoosachtige stijl tot 2003 in productie. Een bijzondere versie was én is de Panda met vierwielaandrijving, fijn voor postbodes in Zuid-Tirol.

Goede intenties

In 1990 was de Panda zelfs zijn tijd vooruit. Fiat zette de Panda Elletra in de showroom, een volledig elektrische auto. Het was een tweezitter, omdat de enorme batterijen de ruimte van de achterbank nodig hadden. Wie de Elletra met zijn 18 pk motortje reed, werd toen uitgelachen; de Panda-wereld op z’n kop. De upgrade naar 23 pk hielp niet. Fiat stopte met de elektrische Panda. Hetzelfde lot zou de latere elektrische retro-500 zijn beschoren.

Fiat stak zijn geld en energie liever in andere overlevingsstrategieën dan elektrificatie. Pas nu komt daarin voorzichtig verandering. Naast de Panda Hybrid verschijnt tegelijk ook de 500 Hybrid. Beide dragen grote Hybrid-logo’s. Koester niet de illusie dat de auto’s à la de Toyota Prius echt e-stadskilometers kunnen rijden. De Fiats zijn eigenlijk ‘Mild Hybrids’. Elektrotechniek ondersteunt de benzinemotor en de e-voorzieningen aan boord. Meer niet.

Maar de Panda Hybrid heeft goede intenties. Fiat benut voor de interieurbekleding gerecycled plastic van plasticsoep uit de zeeën.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden