Al 200 jaar eenmaal, andermaal

Veilingstukken historisch Haags Venduehuis samengebracht op expositie

Wat hebben een sculptuur van Corneille, 'een Dame met hoed' van schilder Leo Gestel én Vermeers 'Meisje met de parel' met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal ooit onder de hamer geweest van het Haagse Venduehuis, dat dit jaar 200 jaar bestaat. Sommige veilingstukken zijn verkocht voor een luttel bedrag, bij andere kunstwerken moesten kopers dieper in de buidel tasten. Vanaf vandaag zijn ze, op Vermeers meisje na, te bewonderen in de presentatie 'Eenmaal, Andermaal...!' in het Haags Historisch Museum.

Terwijl conservator John Sillevis langs de schilderijen loopt, zegt hij dat veilingen vooral een wedstrijdje zijn. "Het is opwindend, want je weet nooit hoe het gaat en wie je tegenstander is. Het is een kwestie van snel beslissen."

In de zaal hangen bijna veertig schilderijen, uit verschillende tijden. Zoals een kleurrijk doek met hoekige vormen. "Een Theo Bitter. Erg abstract", zegt de conservator. "Maar die twee meisjes met die bloemenkar van Hans Zatska, is juist heel romantisch."

Verderop staat Carolien Heinhuis (70) aandachtig te kijken. Ze is vrijwilliger bij het museum en mag daarom al naar de tentoonstelling. "Ik vind ze geweldig, als ik het geld had, zou ik er best één willen."

Sillevis heeft samen met veilingmeester Chris Vellinga van het Venduehuis en de conservator van het museum, Marco van Baalen, een overzicht gemaakt. Van Baalen: "Het is representatief, maar het veilinghuis verkoopt niet alleen schilderijen. Ook glaswerk, porselein en tapijten. Maar daar was geen plaats voor."

Veilingmeester Vellinga werkt 25 jaar bij het veilinghuis en heeft veel kunstwerken zelf afgeslagen. Maar 'het Meisje met Parel' was ver voor zijn tijd. In een filmpje blikt het museum terug op deze spectaculaire veiling. 2,30 gulden is er voor het meesterwerk betaald. Hoewel het schilderij niet te zien is, wordt het verhaal wel verteld. "Het was zo goedkoop doordat het vuil en mottig was", zegt Sillevis. "En de handtekening van Vermeer was niet te zien. In feite was het anoniem."

Soms kwam veilingmeester Vellinga zelf voor verrassingen te staan. Met een werk van Ben Viegers bijvoorbeeld. Een Haags tafereel, met een koets aan het Binnenhof. "We dachten: dat wordt voor 4000 tot 6000 euro verkocht. Het werd het driedubbele." De prijs wordt bepaald door wat in de mode is, en de staat van het schilderij. "Zo waren eerst werken uit de Romantiek in trek, nu zijn dat vooral abstracte, kleurrijke schilderijen." Maar wat was nou de knaller? "Een van de duurste geveilde stukken is die van Leo Gestel, de vrouw met hoed en sigaret op de witte stoel. Meer dan 300.000 gulden. Toen we dat stuk zagen en mochten verkopen, dachten we wel: yes!"

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden