Akzo voelt crisis in de scheepsbouw

null Beeld ANP
Beeld ANP

Chemieconcern profiteert van aantrekkende economie, maar verkoopt minder scheepsverf.

Koos Schwartz

Misère in de scheepsbouw, maar economische groei in Europa. Crisis in de olie- en gasindustrie tegenover Chinezen die meer geld spendeerden aan verf voor hun huizen. Akzo Nobel merkte het vorig jaar allemaal.

Akzo Nobel maakt verven, lakken en chemicaliën en de resultaten van het Nederlandse concern met 46.000 werknemers meanderen meestal mee met de economische ontwikkeling. Einde crisis in West-Europa? Dus stegen de verkopen van Akzo Nobel daar. Meer consumptieve uitgaven in China? Dus verkocht Akzo er meer verf. Groei in Zuid00st-Azië? AkzoNobel plukte er de vruchten van.

Maar bij een bedrijf dat in een groot deel van de wereld actief is, gaat het nooit overal goed. Zo werden er, zei bestuursvoorzitter Ton Büchner vandaag bij de presentatie van AkzoNobels resultaten over 2016, vorig jaar zo’n vijfhonderd grote schepen gebouwd. Een paar jaar geleden waren dat er nog drieduizend.

Plussen en minnen

De scheepsvervenpoot van Akzo had het dus niet zo druk en er zijn scheepsverffabrieken gesloten, met name in Azië. In de offshore (olie en gas) is het eveneens crisis en waren er veel minder installaties te coaten dan voorheen. Crisis is er ook in Brazilië en Argentinië.

Plussen hier, minnen daar. Al met al verkocht Akzo Nobel iets meer verf en chemicaliën dan in 2015, maar door wat lagere prijzen en door valuta-effecten (vooral de lage koers van het Britse pond) kwam de concernomzet toch 4 procent lager uit dat vorig jaar. De nettowinst (970 miljoen euro) was een fractie lager dan in 2015 (977 miljoen), maar in 2015 had Akzo Nobel bijna 100 miljoen aan eenmalige meevallers.

Zonder die meevallers mee te rekenen, was er dus wel een flinke stijging van de winst en dat benadrukte Büchner dan ook. Logisch, want de in 2012 aangetreden Büchner heeft al jaren als doel dat hij meer geld wil verdienen op een pot verf (en op een vat chemicaliën). Dat lukte vorig jaar dus. Na een serie reorganisaties en fabriekssluitingen is de productie van verf geconcentreerd in een paar grote fabrieken. Daardoor zijn de productiekosten flink afgenomen. De kosten voor reorganisaties trouwens ook, want de tijd van grote ingrepen in de organisatie zijn nu voorbij, zei Büchner.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden