Akzo-verf helpt scheepskapiteins

„Het is adembenemend wat je in Azië ziet”, zegt Bill McPherson, de hoogste man bij de business unit Marine & Protective Coatings (verven die onder meer dienen als beschermingslaag voor scheepsrompen) van Akzo Nobel.

„Er gaat geen dag voorbij of er loopt in China, Korea of Japan wel een groot vrachtschip van stapel.”

Het enthousiasme van McPherson is logisch: de hausse in de scheepsbouw, met zijn zwaartepunt in Azië, is een feest voor Akzo Nobel. Het Nederlandse chemieconcern is al zo’n 40 jaar de grootste fabrikant van beschermende verven voor de grote vaart ter wereld, met een marktaandeel van 15 procent. De omzet groeit met 5 procent per jaar, en bedraagt inmiddels 975 miljoen euro op de totale omzet van Akzo Nobel van 13 miljard euro (2005).

McPherson is niet bang dat de vraag naar verven - technische term ’antifouling’ - voor tankers en containerschepen snel instort. „De groei van de wereldeconomie heeft aan vaart gewonnen. Zolang de vrachttarieven zo hoog liggen, is het aantrekkelijk schepen te bouwen.”

Het maken van verven voor diepliggende schepen is een staaltje hoogwaardige techniek, kennis die door McPherson’s divisie ook wordt toegepast bij het fabriceren van coatings voor allerhande stalen constructies. McPherson: „Iedere coating heeft zijn specifieke eigenschappen.”

Aan verf voor het rompgedeelte dat onder water ligt, worden andere eisen gesteld dan aan verf voor de ballasttanks, die een vrachtschip stabiliteit geven, of voor het scheepsdek. Aan een scheepsromp die met goede ’antifoulings’ is behandeld, blijft minder organisch materiaal vastzitten, zoals zeewier en plankton. Ballasttanks moeten tegen roest beschermd worden.

Akzo Nobel heeft het tij mee, want scheepseigenaren raken er steeds meer van doordrongen dat een hoogwaardige beschermingslaag van hun schepen hun veel geld bespaart.

McPherson: „Een tanker in de vaart houden, kost 50.000 dollar per dag, waarvan 30.000 dollar voor de brandstof. Wij helpen de scheepseigenaar te besparen op de brandstofconsumptie. Hoe minder organisch materiaal blijft vastkleven aan de romp, hoe minder snelheid het schip verliest en hoe minder brandstof het verbruikt.”

Het paradepaardje van Akzo Nobel is de milieuvriendelijke ’antifouling’ Intersleek, een scheepsverf op siliconenbasis, die de romp zo glad maakt dat er geen organisme op blijft zitten. Rederij Hapag-Lloyd bespaart 6 procent op zijn brandstof door zijn vloot met Intersleek te bestrijken. „Het is een innovatie die is voortgekomen uit de milieuwetgeving”, zegt McPherson. Toxische verven die micro-organismen doden - biociden genoemd - zijn sinds 2003 verboden. Sindsdien gebruiken fabrikanten koper als biocide, maar in Intersleek zit ook geen koper.

McPherson is optimistisch. „Het orderboek is gevuld tot 2009.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden