Review

Akkefietje met een heks in Polen

Hij is van Spaans-Poolse komaf, voorwaar een interessante combinatie. Maar dat is het enige niet: hij heeft diep-donkere ogen en een buitengewoon fraaie nek. Het voornaamste is evenwel dat hij een geheim bij zich draagt, een zware droefenis, die hem doet zuipen als een ketter, zwijgen als het graf en onweerstaanbaar maakt voor het vrouwvolk.

Hij heet Jan Jordi Kazanski, hij was CIA-agent en hij is de held van 'De Heks van Krakau' van de Deen Jens Henrik Jensen. Als het boek begint wordt hem een voorstel gedaan dat hij niet kan weigeren: hij is in ongenade gevallen, maar de CIA roept hem terug voor een akkefietje in Polen. Als hij weigert zal hij nooit meer ergens een noemenswaardige baan krijgen. Hij moet een vrouw vinden die 'De Heks van Krakau' wordt genoemd. Ze heeft vroeger de CIA van belangrijke informatie voorzien, en na lange tijd van zwijgen heeft ze eindelijk weer materiaal geleverd, maar nu is ze spoorloos.

Het lijkt geen gevaarlijk karwei, maar Jan is nog niet in Krakau of zijn auto vliegt in de lucht. En daarna volgen de pogingen om hem te vermoorden elkaar op. Terwijl toch niemand weet waar hij uithangt. Wie is de schuldige? De beeldschone Deens-Poolse vrouw die ook achter de heks aanzit? De Russische maffia? Of schuilt het verraad in eigen kring? Dat komt de lezer te weten als hij het boek heeft uitgelezen. Het is een spannende thriller met een paar aardige afwijkingen van het genre: Jan houdt niet op met drinken en met de vrouwtjes wordt het niks. Het enige nadeel voor zeer ervaren uitpluizers is dat zij al spoedig intuïtief zullen begrijpen hoe de vork in de steel zit.

Op de kaft staat politieke thriller. Volgens mij is hiermee een nieuw genre geboren, en de toevoeging past ditmaal uitstekend.

'Gezicht uit het Verleden' van Fiona Mountain heeft ook iets bijzonders. De hoofdpersoon, Natasha Blake, is geen gewone speurder maar een genealoge: ze pluist stambomen na. Kort nadat Bethany, een jong meisje, haar hulp heeft ingeroepen, verdwijnt ze spoorloos. Die Bethany poseert niet alleen voor foto's die geïnspireerd zijn door prerafaëlitische kunst, maar heeft ook een hartstochtelijke, enigszins ziekelijke passie ontwikkeld voor Elizabeth Siddal, de muze en echtgenote van de beroemde schilder Dante Gabriel Rosetti. Elizabeth heeft zelfmoord gepleegd. Of niet? Natasha gaat wroeten in het verleden, maar ze wordt daarbij gevaarlijk dwarsgezeten door mensen uit de omgeving van Bethany, die duidelijk iets te verbergen hebben. Ze zet evenwel door en komt via bestudering van takken en zijtakken van diverse families tot iets wat een oplossing zou kunnen zijn. Die speurtocht is aangenaam geheimzinnig en boeiend, vooral voor mensen die van de schilderkunst, literatuur en een vleugje theatrale hekserij houden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden