Ajax versus Feyenoord

Volgens een groot aantal lezers zijn wij - ik bedoel de muziekredactie van deze krant - behoorlijk én schandelijk in gebreke gebleven. Hoe wij het in ons hoofd hebben gehaald om niet te berichten over het openingsweekeinde van het Gergjev Festival; daar zijn geen woorden voor. Grote verontwaardiging viel ons uit Rotterdam ten deel - boze Gergjev-liefhebbers aan de telefoon, geïrriteerde en cynische berichten in de mailbox.

In al die reacties komt één thema duidelijk bovendrijven: we hebben in Nederland niet één toporkest (bedoeld wordt het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam), maar twee! En dat tweede toporkest is het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Altijd maar weer, beweren de bozen, wordt er over het Amsterdamse toporkest geschreven, terwijl dat in Rotterdam er maar bekaaid vanaf komt. Het is de aloude tegenstelling tussen Ajax en Feyenoord, tussen de Arena en de Kuip, vertaald naar het Concertgebouw en de Doelen.

Dat er in Rotterdam een toporkest zit,dat hoort u mij niet ontkennen - integendeel. En dat we er maar weinig en minnetjes over schrijven dat doen we ook niet. Alle voorgaande Gergjev Festivals hebben prominent aandacht gekregen in onze krant. Toen de benoeming van de huidige chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin bekend werd gemaakt, reisde ik een paar dagen later naar het Brusselse Bozar waar Yannick toevallig een ander orkest dirigeerde. Toch eens even luisteren wat ze in Rotterdam hadden binnengehaald; dat bleek een gouden greep. We waren overigens de enige landelijke krant die Yannick toen in Brussel hoorde.

Waarom we dan afgelopen weekeinde niet in Rotterdam waren? Een combinatie van logistiek en keuzes maken. In Amsterdam begon datzelfde weekeinde Marc Albrecht aan zijn chefschap bij het NedPhO, een belangrijke mijlpaal. Gergjev begon in Rotterdam met de Negende van Mahler - niet echt een waardige opening van een festival dat als thema 'Zee en de stad' heeft. De twee opera's die Gergjev daarna dirigeerde, die waren niet echt voor Rotterdam ingestudeerd, maar zitten in de indrukwekkende tourneekoffer vol partituren waarmee Gergjev de wereld over trekt. Keuzes dus.

Maar natuurlijk negeren we het festival niet, alleen kozen we voor de latere concerten (zie elders op deze pagina). Overigens wel bemoedigend dat mensen kennelijk toch graag een recensie lezen van iets waar ze geweest zijn. Alsof het niet gebeurd is als er niks over in de krant staat. Da's een opsteker voor de recensievorm, die het moeilijk heeft in kranten wereldwijd. Het is al net als bij voetbalverslagen in de krant. De avond tevoren vaak driedubbel in vertraging op tv vertoond en geanalyseerd, maar toch graag ook een verslag in je eigen krant. Zijn we weer bij Ajax-Feyenoord.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden