AirFrance-KLM lanceert nieuwe maatschappij voor lange afstanden

Beeld anp

Air France-KLM hoopt de achterstand op de concurrentie goed te maken met een nieuwe maatschappij voor de lange afstanden. Een naam is er alleen nog niet voor 'Air France Something'.

Een creatuur, een schepsel, zo werd het nieuwe bedrijf gedoopt tijdens de persconferentie van Air France-KLM in de Parijse voorstad Saint-Denis. Want het nieuwe merk heeft iets onbestemds. Het wordt geen low cost, aldus topman Jean-Marc Janaillac, maar veel scheelt het ook niet. De kwaliteit is vergelijkbaar met wat bij Air France gebruikelijk is, maar de vliegtuigen hebben meer stoelen en dus minder beenruimte.

Air France, want KLM doet niet mee aan het project dat voorlopig 'Boost' is gedoopt. De groei die het moet opleveren komt geheel ten goede aan de luchthaven Charles de Gaulle en Air France.

De verdeling van de activiteiten tussen Amsterdam en Parijs zorgde de laatste tijd voor veel spanningen. KLM bezuinigde veel voortvarender dan Air France en trok steeds meer werk naar zich toe, tot grote frustratie van de Franse piloten. Met 37 procent voor KLM en 63 voor Air France is de afgesproken verhouding verstoord geraakt.

Maar de balans zal nu niet doorslaan naar de andere kant, verzekerde Pieter Elbers, bestuursvoorzitter van KLM. Volgens Elbers zal de groei in Frankrijk niet ten koste gaan van de expansie van KLM. "Wij groeiden al, het is juist heel belangrijk dat Air France dat ook gaat doen in het belang van de groep. Deze nieuwe maatschappij moet het een vehikel worden om dat te realiseren."

Confrontatie met de vakbonden

De nieuwe airliner moet snel van start gaan, maar of dat ook gaat lukken is de vraag. Janaillac wacht eerst nog op een confrontatie met de Franse vakbonden. Voor het cabinepersoneel heeft Air France minder goede arbeidsvoorwaarden in de aanbieding op de vluchten van Europa naar bestemmingen in vooral Azië. De piloten, die op vrijwillige basis mee kunnen doen, zullen meer moeten vliegen. Tegen die laatste eis, harder werken, verzetten de piloten al maanden.

"Ik ken de sociale dynamiek niet in Frankrijk", antwoordde Elbers diplomatiek op de vraag of hij problemen verwacht. Nu er de afgelopen maanden ook arbeidsonrust is in Amstelveen, is het voor KLM moeilijker om de zorgen op dit gebied te uiten.

Behalve de onzekerheden aan het vakbondsfront is het ook onduidelijk of de nieuwe maatschappij met tien toestellen kan doen wat Air France belooft. Volgens luchtvaartkenners is het niet realistisch om te denken dat je met zo'n kleine vloot de Golfmaatschappijen (Etihad, Emirates) maar ook concurrenten als Norwegian en Turkish Airlines kan bijbenen.

Het toekomstplan van Air France-KLM dat de veelzeggende naam 'Trust Together' draagt, bevat geen elelementen die duiden op een aanstaande 'Franse coup', waarvoor werd gevreesd. Janaillac, die volgens sommige berichten zou azen op een plaats in de raad van commissarisseen van KLM, benadrukte dat Amstelveen en Parijs beide autonoom blijven en zich verder zullen ontwikkelen. "In het belang van de groep."

Air France-KLM beleefde een slecht derde kwartaal, waarbij KLM wederom beter presteerde dan Air France. De omzet van de groep daalde met 5,1 procent tot 6,94 miljard. Ook de winstgevendheid nam af. Oorzaken zijn de felle concurrentie en terreurgolf in Frankrijk waardoor vooral toeristen uit Azië minder naar Parijs gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden