Airbus steelt op alle fronten de show in Le Bourget

's Werelds grootste luchtvaartbeurs viert 50ste editie met eerste vlucht van de A400M, die in Mali node werd gemist

LE BOURGET - Tijdens de vliegtuigbeurs van Le Bourget vlak boven Parijs die gisteren opende, hopen aartsrivalen Airbus en Boeing records te breken. De markt zal volgens hun eigen verwachting de komende twintig jaar verdubbelen.

Zelfs aan de kelen van doorgewinterde liefhebbers en luchtvaartprofessionals ontlokt de eerste demonstratievlucht van de A400M bewonderende kreten. Het militaire transportvliegtuig van Airbus, die even de daken van de beurspaviljoens met hun zachte tapijt en hapjes en drankjes lijkt af te vliegen, is een van de vedetten in Le Bourget.

Het toestel werd erg gemist bij de operatie Mali, waarbij het Franse leger voor 25.000 euro huur per uur aangewezen was op Russische Antonovs. Dat probleem is nu verleden tijd. Europees consortium Airbus kon 174 bestellingen noteren, waarvan de belangrijkste aandeelhouders Frankrijk en Duitsland het grootste deel voor hun rekening nemen.

Een ander Airbus-model dat zich op de belangrijkste luchtvaartbeurs nadrukkelijk manifesteert, is de superjumbo A380. De toekomst van het grootste passagiersvliegtuig leek begin dit jaar onzeker toen er 'microscheurtjes' waren geconstateerd. De leasemaatschappij Doric, die ze aan vliegmaatschappijen verhuurt, herstelt het vertrouwen door er nu twintig aan te schaffen, een order van acht miljard dollar.

Le Bourget is voor Airbus het moment om te pronken met orders. Zo is het nu zeker dat KLM-Air France 25 exemplaren afneemt van Airbus' nieuwste, de A350. Airbus laat in het midden of het in staat is de A350, die afgelopen vrijdag een eerste testvlucht maakte, deze week te laten zien. Het zou de manier zijn om Boeing, dat worstelt met een mankement in de accu van de concurrerende 787, de loef af te steken.

Boeing voorspelt voor de komende twintig jaar een verdubbeling van de markt: 35.000 toestellen zouden nodig zijn, een koek van 4800 miljard dollar die Airbus en Boeing hopen te verdelen. De wereld wil vaker, verder en goedkoper vliegen. Die tendens moedigt de ontwikkeling aan van zuinige, en voor maatschappijen dus goedkopere toestellen voor de lange afstand. De rivalen beconcurreren elkaar op het aantal stoelen, de afstand die in een keer gevlogen kan worden, productietempo en gewicht.

Vandaar dat vliegtuigen nu soms voor meer dan de helft bestaan uit lichtgewichtmaterialen, die ook Nederlandse bedrijven als Fokker maken. Minister van economische zaken Henk Kamp bezoekt morgen de vertegenwoordiging van de NAG, de 'Netherlands Aerospace Group' waar hij bij de ondertekening van een aantal contracten is.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden