Airbus en Ford verkeren nog steeds in onzekerheid over een ‘harde Brexit’

Beeld EPA

Grote fabrikanten waarschuwen voor hoge kosten en veel banenverlies na de Brexit.

De pogingen van de Britse premier Theresa May om duidelijkheid te scheppen over de Brexit, hebben weinig uitgehaald. Veel grote bedrijven verkeren nog steeds in grote onzekerheid. Vliegtuigfabrikant Airbus en autofabrikant Ford willen snel opheldering over de toekomstige douaneregelingen. Airbus vreest voor grote vertragingen in het productieproces na de Brexit. Het bedrijf heeft fabrieken in meerdere landen in Europa. In het Verenigd Koninkrijk maakt Airbus de vleugels van vliegtuigen. “Het is van cruciaal belang voor ons bedrijf dat de vleugels snel naar Frankrijk en Duitsland kunnen voor de volgende productiefase”, zei onderdirecteur Katherine Bennett tegen BBC Today.

Binnen de grenzen van de Europese Unie zijn er nu geen tariefheffingen. Als het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat zonder vrijhandelsverdrag, gelden de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dat betekent dat producten die van de EU naar het Verenigd Koninkrijk worden verhandeld en vice versa ineens wel worden belast met heffingen. Voor bedrijven die in meerdere landen gevestigd zijn, zoals Airbus, zullen de kosten hoog oplopen.

Vrijdag zei premier May in haar grote brexit-speech dat ze wil aansturen op een ‘harde Brexit’: de interne markt en de douane-unie verlaten. Wel wil ze toegang houden tot de Europese interne markt. Uit Brussel kwam het kritische geluid dat May hiermee alleen de voordelen van de EU willen meepikken.

Heroverwegen

Airbus heroverweegt zijn positie in een land. Bennett vertelde de BBC dat ze bang is dat de onderdelen in de toekomst worden opgehouden aan de grens. “We hebben een strikt afleversysteem.” Airbus telt 15.000 banen in het Verenigd Koninkrijk. Het bestuur van Airbus overlegt vandaag met vakbonden over eventueel baanverlies. 

Ook autofabrikant Ford vraagt de Britse overheid zo snel mogelijk om duidelijkheid. Nu Brexit dichterbij komt moeten beslissingen genomen worden over toekomstige investeringen. Groot-Brittannië is na Duitsland Europa’s grootste automarkt. Ford schat dat de import- en exportheffingen van WTO het bedrijf ruim 1 miljard dollar per jaar zullen gaan kosten. Vakbonden vrezen voor verlies van ruim duizend banen bij het bedrijf.

Jaguar Land Rover maakte bekend het besluit om elektrische auto’s te gaan produceren in het Verenigd Koninkrijk voorlopig uit te stellen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden