Air Miles vullen theepauze op RTL 4

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - Air Miles krijgt vanaf dinsdag 3 februari op RTL 4 's middags tussen drie en vier uur een eigen programma. Spaarders van Air Miles krijgen dan in 'Tearoom' informatie over wat ze met hun gespaarde Air Miles kunnen doen. Het programma zal worden gepresenteerd door voormalig Tros-omroepster Ellen Brusse en krijgt een voorlopige proeftijd van 65 afleveringen, tot de zomer.

Volgens de Air Miles-woordvoerder gaat het niet om een uur reclamezendtijd voor de in Air Miles deelnemende bedrijven. Het moet een 'informatief consumentenprogramma' worden. Uit onderzoek blijkt dat veel spaarders niet goed op de hoogte zijn van wat ze met hun Air Miles kunnen doen. De klanten kiezen vaak voor dezelfde bestemmingen. Tickets naar Londen en Parijs, een huisje bij Centerparcs en toegangskaartjes voor de Efteling, Madurodam en Dolfinarium zijn verreweg het populairst.

In Tearoom wil Air Miles er de aandacht op vestigen dat er ook andere bestemmingen zijn. “Nu kunnen we nog voor negentig procent aan de aanvragen voldoen. Maar dat kan in de toekomst anders worden,” aldus de woordvoerder. “Door het programma komen mensen die inmiddels genoeg gespaard hebben om naar Londen of Parijs vliegen, misschien op het idee dat Wenen ook een leuke bestemming is.”

Het zal in 'Tearoom' vooral gaan om achtergrondinformatie, waarin wordt getoond wat je zoal tijdens een verblijf in buitenlanse steden kunt doen. Ook komt er informatie over produkten van in Air Miles deelnemende berijven: Albert Heijn kan bij voorbeeld uitleggen wat de gemanipuleeerde sojaboon is. En als Albert Heijn er behoefte aan heeft, kan de supermarktketen ook reclamezentijd kopen in het IP-reclameblok.

Het programma wordt in gelijke delen gefinancierd door Joop van den Ende Productions, Air Miles en Holland Media groep. In Air Miles deelnemende bedrijven hoeven niet te betalen al ze in het progrmma worden genoemd, wel voor de reclamezendtijd die in het IP-blok wordt aangeboden. Air Miles heeft inmiddels 34 sponsors, waaronder Albert Heijn, Shell, Vroom en Dreesmann en KLM.

RTL 4 zegt binnen de sponsorregels die in de Europese Unie van kracht zijn te blijven. De vraag of het programma voldoet aan de strengere Nederlandse regels wil RTL 4 nu niet beantwoorden. Het Commissariaat voor de Media bekijkt of het bevoegd is de hier geldende regels met betrekking tot sluikreclame toe te passen. Dat onderzoek is nog niet afgerond, aldus het commissariaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden