Air France stelt reorganisatie uit, maar staking gaat door

Piloten blijven zich verzetten tegen low-budgetdivisie. Miljoenen verlies per dag door acties.

De piloten van Air France gaan door met hun staking. Gisteren probeerde Alexandre de Juniac ze aan het werk te krijgen met de belofte om de reorganisatie op te schorten tot eind dit jaar

De pilotenvakbond laat weten niet te buigen. Ze maken vooral bezwaar tegen het plan om van dochter Transavia een low-budgetmaatschappij te maken, vergelijkbaar met Ryanair en Easyjet. Het salaris van de piloten blijft gelijk, maar hun arbeidsvoorwaarden worden versoberd. Ze krijgen bijvoorbeeld andere werktijden.

De piloten legden op 15 september het werk neer en blijven dat nog minstens vier dagen doen. De acties zorgen voor een verlies van het Frans-Nederlandse concern van 20 miljoen euro per dag. Al dagen valt zo ongeveer de helft van de vluchten van Air France uit. Passagiers kunnen hun vlucht gratis annuleren of omboeken. Als de staking voorbij is zal 's werelds grootste luchtvaartmaatschappij de winstverwachting voor dit jaar flink naar beneden moeten bijstellen.

KLM-Air France maakte vorige week in Parijs bekend de vluchten van Transavia flink uit te breiden en te snijden in verliesgevende lijnen van Air France en KLM binnen Europa. Nieuw is ook dat Transavia standplaatsen krijgt buiten Nederland en Frankrijk. Dat betekent dat de vliegtuigen er de nacht kunnen blijven en 's ochtends weer vertrekken met passagiers uit die landen. Het vermoeden van de vakbond is dat hierdoor ook goedkoper personeel uit bijvoorbeeld Zuid-Europa kan worden aangetrokken.

In totaal krijgt Transavia zo'n 100 toestellen, min of meer gelijk verdeeld over de drie divisies (Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en het nieuwe Transavia Europa). Momenteel telt de vloot 44 vliegtuigen. Die doelstelling van 100 toestellen voor Transavia in 2017, zoals Air France-KLM eerder aan gaf, blijft gehandhaafd ook als de reorganisatie zou worden uitgesteld. Aan het roer van de Europese tak komt Nederlander Bram Gräber. Transavia richt zich vooral op de vrijetijdsreiziger.

Het voorstel van De Juniac voor uitstel van de reorganisatie kwam voor KLM gisteren onverwacht; het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen leek er volkomen door overvallen.

Hoewel het fusiebedrijf geen afzonderlijke cijfers bekendmaakt, is alom bekend dat KLM winstgevend is, en Air France nog altijd verlies lijdt. Dat zou mede komen doordat de Franse vakbonden een machtsblok vormen dat iedere reorganisatie weet tegen te houden. De vliegtuigmaatschappij als geheel leed vorig jaar een verlies van 1,8 miljard euro, mede als gevolg van de concurrentie door prijsvechters.

De Fransen zouden eind 2014 voor het eerst in jaren weer operationeel quitte draaien, was de verwachting. Maar financiële man Frédéric Gagey waarschuwde vorige week dat die kans door de aanhoudende acties steeds kleiner wordt. De huidige staking is de langste sinds 1998, toen piloten tien dagen het werk neerlegden.

De Juniac wees er gisteren op dat er de afgelopen tijd dagelijks met de pilotenvakbonden is gesproken. Er zouden volgens de Franse topman steeds nieuwe constructieve oplossingen zijn aangedragen. Voorstellen van de vakbonden zijn er volgens hem niet geweest. "Er is geen redelijkheid meer", zei hij gisteren. "Dit gaat niet meer om Transavia alleen. Stakers hebben een andere agenda." Volgens de Franse pilotenvakbond SNPL lost uitstel geen probleem op. Er worden 'niet meer garanties gegeven dan bij eerdere aanbiedingen'.

In Frankrijk is weinig begrip voor de staking. Begin deze week deed de staatssecretaris van transport, Alain Vidalies, via de radio een oproep aan de piloten om tot een compromis te komen. Volgens Vidalies is het hoog tijd voor een 'positieve stap' van het personeel.

"Goedkoper vliegen is geen keuze, maar een must. Dat is de realiteit", zegt de staatssecretaris. "Ik denk dat de piloten zich daar volledig van bewust zijn." Ook vreest de Franse regering voor het imago van Frankrijk.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden