Luchtvaart

Air France-KLM (en met name KLM) ziet lichtpuntjes ondanks een verlies van 1,5 miljard euro

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Air France-KLM als geheel boekt in het tweede kwartaal anderhalf miljard euro verlies. Binnen het concern weet KLM het verlies al iets meer te beperken.

Het was weer een periode vol onvoorspelbaarheid, zo blikt KLM-topman Pieter Elbers terug op het tweede kwartaal van 2021. Wat desondanks heel goed te voorspellen was: opnieuw rode cijfers voor KLM. De luchtvaartmaatschappij sloot het kwartaal af met een verlies van 185 miljoen euro. “Maar de eerste tekenen van herstel zijn duidelijk zichtbaar”, zegt Elbers.

Dat blijkt ook uit de cijfers. In het eerste kwartaal van 2021 was het verlies van KLM met 337 miljoen duidelijk groter dan nu. En dat verlies was alweer een stuk kleiner dan in het voor KLM rampzalige tweede kwartaal van 2020, toen KLM voor bijna een half miljard in de rode cijfers kwam.

En topman Elbers voorziet verder herstel. Vakantiegangers en mensen die familie of vrienden gaan bezoeken, nemen alweer in groten getale het vliegtuig en ook zakenreizigers beginnen mondjesmaat terug te komen.

“Ik verwacht niet dat de luchtvaart na de coronacrisis definitief zal zijn veranderd, hoogstens zullen sommige trends zich versneld doorzetten”, zegt Elbers. Maar een kleiner aantal passagiers verwacht hij niet. “Vanaf eind 2023 zullen we weer op het niveau van voor de crisis zitten.

Het weer geeft hoop

KLM op zichzelf lijkt de weg omhoog al sneller ingeslagen te zijn dan het concern Air France-KLM als geheel. Dat boekte in het tweede kwartaal bijna anderhalf miljard euro verlies, bijna net zoveel als in het eerste kwartaal.

Toch ziet ook Steven Zaat, financieel topman van het concern, licht aan het einde van de tunnel. In het lopende derde kwartaal zit er volgens hem zelfs alweer een winst in – hoewel daar dan nog wel belastingen, rentebetalingen en afschrijvingen vanaf moeten. Ook het weer geeft hem hoop: de regen in Frankrijk zal veel mensen er misschien toe brengen toch nog een zonvakantie per vliegtuig te boeken.

De zomermaanden juli en augustus zijn belangrijk voor Air France-KLM. Het concern vliegt naar verwachting op 60 tot 70 procent van de capaciteit van voor de pandemie. Veel hangt verder af de Verenigde Staten: die blijven nog gesloten voor Europese passagiers en daar lijdt het netwerk van Air France-KLM onder. De strijd tegen het coronavirus in de VS schiet niet op, omdat veel Amerikanen weigeren zich te laten vaccineren.

In de maanden april, mei en juni vervoerden Air France, KLM en dochterondernemingen als Transavia 7 miljoen passagiers, vijf keer zo veel als een jaar eerder, toen het internationale vliegverkeer zo goed als stil lag. Maar vergeleken met dezelfde periode in 2019, vóó de pandemie, vervoerde het luchtvaartconcern ruim de helft minder.

Nieuw steunpakket

Intussen lopen er nog steeds gesprekken over overheidssteun voor KLM. Vorig jaar kreeg het concern al steun van de Franse en Nederlandse regering, samen voor 10,4 miljard aan leningen en garanties, en afgelopen voorjaar kwam daar nog extra Franse steun bij voor Air France, 4 miljard euro.

KLM wachtte nog met het afsluiten van een deal over extra steun, omdat ze wil voorkomen dat ze te veel last krijgt van de beperkende voorwaarden die de Europese Commissie daar waarschijnlijk aan verbindt. Maar volgens financieel topman Zaat zijn de signalen over een akkoord over een nieuw steunpakket, vooral bedoeld om het eigen vermogen te verstevigen, nu dan toch hoopvol.

Lees ook:

Opnieuw een megaverlies voor Air France-KLM door corona. Topman Elbers vindt sommige restricties overbodig

En weer was er een mega-verlies voor AirFrance-KLM. Betere tijden zijn wel in zicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden