Air France KLM boekt flinke winst door aantrekkende economie

Beeld ANP

Het is de laatste maanden knap druk in de lucht en dat was te zien aan de resultaten van Air France KLM. De Frans-Nederlandse vliegmaatschappij vervoerde in de periode april-juni ruim 26 miljoen passagiers, 7,5 procent meer dan in de voorzomer van 2016. Het aantal kilometers dat al die reizigers aflegden, groeide navenant mee. 

Omdat de gemiddelde ticketprijs licht steeg en de vliegtuigen door de bank genomen goed vol zaten, was het tweede kwartaal van dit jaar voor Air France KLM een lucratieve periode.

Zoals gebruikelijk werd het grootste deel van de behaalde nettowinst – 367 miljoen euro in het tweede kwartaal, negen keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar - behaald door KLM: grofweg ruim 60 procent. KLM groeide ook harder dan Air France. Volgens KLM-chef Pieter Elbers vervoerde KLM met zijn 167 vliegtuigen ongeveer tien procent meer reizigers dan een jaar geleden. 

Transavia

Druk was het ook bij Transavia, de prijsvechter/dochter van KLM. Die maatschappij, die inmiddels met 70 toestellen vliegt, vervoerde bijna 16 procent meer passagiers dan een jaar geleden. In Frankrijk werkt Air France KLM inmiddels ook aan de oprichting van een prijsvechter: Joon heet die vooralsnog. De Franse vakbonden zijn daarmee akkoord gegaan.

Er stonden veel seinen op groen voor Air France KLM. De vraag naar vliegreizen groeide sterk, mede door de aantrekkende economie in Europa. De prijs voor kerosine bleef grosso modo hetzelfde. Tickets werden gemiddeld twee procent duurder – opvallend in een markt met veel concurrentie. En stakingen bij Air France waren er ook niet. De Frans-Nederlandse maatschappij verwacht ook in het derde kwartaal van dit jaar drukte – er zijn al veel tickets verkocht – en denkt dat de brandstofkosten wat lager zullen uitvallen dan in het tweede kwartaal. Als dat uitkomt, dan kan Air France KLM, dat in het eerste kwartaal nog verlies leed, opnieuw een lucratief kwartaal meemaken.

Virgin

Veel heil verwacht het concern van de verdere samenwerking met het Britse Virgin Atlantic, het Amerikaanse Delta en China Eastern. Air France heeft voor ongeveer 250 miljoen euro een belang gekocht in Virgin Atlantic, dat met British Airways, Lufthansa en Air France KLM een grote partij is op de routes tussen Europa en Noord-Amerika. 

Virgin opereert voornamelijk vanuit Engeland en dan vooral vanaf het propvolle vliegveld Heathrow. Virgin vliegt met 39 toestellen en vervoerde vorig jaar 5,4 miljoen passagiers. Air France KLM verzorgt, net als British Airways en Lufthansa, veel vluchten naar Amerika, maar krijgt op die routes te maken met concurrentie van prijsvechters als Norwegian.

Deze week werd ook bekend dat Delta en China Eastern beiden een belang van tien procent hebben gekocht in Air France KLM. Daar betalen ze beide 375 miljoen euro voor.

Volgens Air France KLM biedt de samenwerking klanten meer mogelijkheden. De betrokken partijen kunnen verder samenwerken bij de verkoop van tickets, bij de marketing en vluchten (beter) op elkaar afstemmen. Ook kunnen ze faciliteiten op luchthavens gaan delen. De partijen werkten overigens al samen, zoals Air France KLM ook met andere luchtvaartmaatschappijen samenwerkingsverbanden heeft. Air France KLM hoopt vooral meer mensen naar en vanuit China (Sjanghai) te vervoeren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden