Air France-KLM bindt India aan zich

Jean Marc Janaillac (l), president-directeur van Air France-KLM schudt de hand van Naresh Goyal, oprichter en CEO van het Indiase Jet Airways. Beeld AFP

Air France-KLM gaat nog veel intensiever samenwerken met de Indiase maatschappij Jet Airways.

Het is allesbehalve makkelijk om in de luchtvaart geld te verdienen. Maar met een goede toegang tot de veelbelovende Indiase markt, kom je wel een stap verder. Die toegang heeft Air France-KLM nu het concern een contract voor verregaande samenwerking heeft gesloten met de Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways.

Air France-KLM en Jet Airways werkten al samen via 'codesharing', waarbij vliegtuigmaatschappijen elkaar tickets voor elkaars vluchten verkopen. Nu sluiten de maatschappijen hun netwerken op elkaar aan, zodat reizigers kunnen profiteren van verbindingen naar 44 steden in India en 106 bestemmingen in Europa.

Air France-KLM had al zo'n samenwerking met het Amerikaanse Delta. Via de samenwerking met Jet Airways kan nu het Amerikaans-Europese netwerk vastgeknoopt worden aan het Europees-Indiase. Volgens de topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, heeft dit enorme meerwaarde voor de 1,2 miljoen klanten die tussen India en Europa reizen, van wie ongeveer de helft volgens hem doorvliegt naar de Verenigde Staten.

Een reiziger die een ticket boekt van Bangalore naar Chicago kan dus terecht komen in vliegtuigen van KLM, Air France, Jet Airways en Delta. De omzet op zo'n route wordt gedeeld. Parijs Charles de Gaulle en Schiphol, de hubs van Air France-KLM, versterken zo hun functie als overstapplek, ook wel hub genoemd.

Groeimarkt

India is een veelbelovende groeimarkt, omdat er niet alleen heel veel mensen wonen (1,3 miljard), maar ook omdat de bevolking jong is en gemiddeld steeds welvarender wordt.

"De toekomst van de luchtvaart zit in India en China", zegt Joris Melkert, luchtvaartexpert bij de TU Delft. "Als je daar niet op inspeelt, verlies je het van de concurrentie." In dat licht is het ook geen wonder dat Air France-KLM in juli bekendmaakte dat luchtvaartmaatschappij China Eastern een belang van 10 procent heeft verworven in het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern. Overigens kocht op datzelfde moment ook het Amerikaanse Delta een belang van 10 procent in Air France-KLM.

Deze vormen van samenwerking hebben te maken met de harde concurrentie, zegt Melkert. Vooral budgetmaatschappijen als Ryanair en EasyJet maken het de traditionele luchtvaartmaatschappijen moeilijk. Melkert: "Er is schijnbaar een enorme behoefte aan goedkope tickets zonder al te veel franje." De marges in de luchtvaart zijn extreem klein. "Op een ticket wordt veelal minder dan een tientje winst gemaakt."

Vandaar dat traditionele luchtvaartmaatschappijen het moeten hebben van schaalvergroting via fusies, overnames of intensieve samenwerkingen, legt Melkert uit. "Anders loop je het risico om te vallen, zoals Monarch in Groot-Brittannië of Air Berlin in Duitsland."

Een andere manier om de concurrentie bij te blijven benen, is zo efficiënt mogelijk werken. "Zo liggen de bezettingsgraden van vliegtuigen veelal boven de 80 procent", zegt Melkert. "In bussen en treinen is dat heel anders." Ter vergelijking: de bezettingsgraad van de treinen van de NS ligt gemiddeld zo rond de 30 procent. "En dat terwijl het in de spits wel druk is. Dat betekent dus dat de daluren heel stil zijn. Als je dat in de luchtvaart zou proberen, ga je failliet."

Minder wachten

Soms duurt het wachten op het vliegveld langer dan de vlucht zelf. Aan de TU Delft wordt daarom onderzoek gedaan naar het verkorten van de wachttijd. Dat kan door reizigers via een app de weg te wijzen door de terminal. Of door de inrichting van een vliegtuig aan te passen. Denk aan een tijdelijke verbreding van het gangpad, zodat passagiers elkaar bij het instappen minder in de weg zitten. En wat mogelijk de meeste winst oplevert: bagage thuis laten ophalen en afleveren op de bestemming.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden