Review

Aimard kijkt anders aan tegen Ravel

Het publiek wil nog wel eens wegzwijmelen bij het langzame deel van Ravels pianoconcert. De pianist Pierre-Laurent Aimard, die een grote affiniteit heeft met moderne muziek, heeft een andere opvatting over Ravel. Dat valt te horen op zijn live-opname van Ravels twee pianoconcerten – het beroemde in G en het concert voor de linkerhand – met het Cleveland Orchestra en dirigent Pierre Boulez. Donderdag en vrijdag speelt Aimard het Pianoconcert in G met het Concertgebouworkest in Amsterdam. Boulez en Aimard benaderen Ravel als een modernistische componist. Het Pianoconcert voor de linkerhand ademt meer dan ooit de ritmische wereld van Strawinsky en de klankkleuren van Bartók. Het andere pianoconcert krijgt een opfrisbeurt waar het eerste deel ongewoon levendig van wordt. Het middendeel is wel wat clean, maar Aimard bewijst dat Ravels muziek geen opsmuk nodig heeft. De in de studio opgenomen Miroirs voor piano solo zijn pianistisch om je vingers bij af te likken. (SK)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden