Campagne

Aidsfonds zet 'harde' reclamecampagne stop

Een beeld uit de reclame, screenshot.Beeld YouTube

Het Aidsfonds heeft zijn huidige harde campagne 'het virus dreigt te winnen' teruggetrokken. Te veel mensen met hiv voelden zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd, zo liet het fonds dinsdag weten. "Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne."

In de campagne werden persoonlijke teksten gebruikt als 'Ik vermoord met gemak 300 kinderen per dag' en 'Ik dood drie keer zoveel mensen als in 1990'. Het Aidsfonds zegt bewust te hebben gekozen voor de harde boodschap, om zo de noodzaak van het bestrijden van hiv en aids weer op de kaart te zetten.

De beeldvorming loopt namelijk verkeerd met de werkelijke situatie, aldus het Aidsfonds. "Van de 37 miljoen mensen wereldwijd die leven met hiv, heeft nog niet de helft toegang tot zorg en hiv-remmers.''

Onlangs werd bekend dat de daling van het aantal nieuwe hiv-infecties wereldwijd voor het eerst in jaren is gestagneerd. Het Aidsfonds presenteerde op Wereldaidsdag vorige week nieuwe cijfers over aids op de wereld. In Oekraïne groeit het aantal nieuwe patiënten van alle Europese landen het snelst: de laatste vijf jaar verdubbelde het bijna. Ook in het Midden-Oosten komen er elk jaar meer nieuwe patiënten bij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden