Aiai Trijntje, de concurrentie is best goed (fout)

Trijntje Oosterhuis bij de generale repetities in Wenen, Eurovision 2015Beeld anp

Vanavond moet het gebeuren. De kansen van Trijntje zijn niet best, maar op het Eurovisiesongfestival gebeuren wel vaker gekke dingen. Tegen wie moet Trijntje vanavond eigenlijk zingen? Zestien mini-recensies van onze muziekredacteur Joris Belgers, die gisteravond in Wenen de generale repetitie bijwoonde.

Moldavië
Moldavië heeft onbeschaamd de foutste act van de avond, dus het Eurovisiesongfestival trapt dit jaar in stijl af. Eduard Romanyuta heeft een wild dansend zestal meegenomen, gehuld in stout-sexy politiepakjes. Het nummer zelf is best lekker en uiterst bagger, en dat tegelijkertijd. Het doet nog het meest denken aan Justin Timberlake toen het even niet zo goed met hem ging. Moldavië vecht bij de bookmakers om de laatste plaats.

Armenië
Armenië veranderde twee maanden terug de titel van hun inzending van 'Don't Deny' naar 'Face the Shadow'. Dit om elke schijn van politieke lading te vermijden. Toch wordt in het refrein nog altijd 'ontken maar niet' gezongen, en dat in het jaar van de honderste genocideherdenking in het land. Het zestal Genealogy heeft een nogal conservatief, opertesk nummer, waarbij ze zwieren over grote, draaiende paarse ornamenten. Typisch songfestival, dus goede kans op de finale.

België
België heeft goed begrepen wat het anno 2015 goed doet op de radio. Dat 'Rhythm Inside' is gewoon een lekker nummer, strak en minimalistisch geproduceerd, waarbij de negentienjarige Loïc Nottet opvallend goed heeft geluisterd naar het Nieuw Zeelandse popfenomeen Lorde. Ook sterk zijn de achtergrondvisuals met een soort van over elkaar schuivende witte blokken. De zanger maakt ook nog eens kekke bewegingen met zijn hoofd. Het werkt, maar echt Eurovisie is het natuurlijk niet.

Finland
Finland dacht, negen jaar terug hadden we succes met een hardrock-gimmick, dit jaar kunnen we dat wellicht evenaren door een verstandelijk gehandicapte punkband te sturen. Dat is natuurlijk geweldig. Pertti Kurikan Nimipäivät ragt anderhalve minuut door drie akkoorden heen, en doen dat behoorlijk effectief. Zoals het hoort, bij punk. Haalt vast de finale.

Griekenland
Griekenland brengt een door Conchita geïnspireerde powerballad, die alleen de verheffende kracht van de winnaar van vorig jaar mist. Maria-Elena Kyriakou durft het decolleté tot onder haar navel wel aan, in tegenstelling tot Trijntje, maar verder is het allemaal wat saaitjes.

Estland
Estland geeft een knap staaltje van 'goed voorbeeld doet volgen'. Dat romantisch naar elkaar toezingen en dat nonchalante gitaarspel is natuurlijk gewoon jatwerk van onze Ilse en Waylon, die vorig jaar verrasten met de tweede plek. Elina Born en Stig Rästa spelen wel lekker vrolijk en jazzy, en Estland heeft ook goed nagedacht over hun podiumpresentatie, met een slim schaduwenspel. Niet de beste zangers, maar ze gaan vast door.

Macedonië
Macedonië stuurt een gladde popjongen met de naam Daniel Kajmakoski, die wordt bijgestaan door drie leden van Blackstreet. Het is een lekker zwoel popnummertje waarop de lekkere Macedoniër zachtjes heupwiegt, onderwijl vies knipogend in de camera. Dat gaat hem stemmen opleveren, terwijl het melancholische nummer over vallende blaadjes zowat ongemerkt voorbij drentelt.

Servië
Servië claimt dat schoonheid nooit liegt, uit volle borst gezongen door de imponerende Bojana Stamenov. Het begint als tamme kost, maar slaat opeens om in een wilde EDM-stamper. Het is niet best, maar het is tenminste wel een vrolijke boel. Exact zo'n nummer dat je je voorstelt als je aan het Songfestival denkt.

Hongarije
Hongarije brengt ons 'Wars for nothing', ingetogen gezongen door zangeres Boggi. Het is best mooi, dat liedje, en dat meisje zelf ook, die alleen eng dwingend de camera inkijkt. De wanstaltige visuals veranderen langzaam in onvervalste kitschpsychedelica, wat totaal niet aansluit bij het zachtste nummer van de avond. Vermeldenswaardig is nog dat haar lied geschreven is door de Haagse singer/songwriter Sára Hélène Bori, maar ook hier zijn de Nederlandse finalekansen niet best.

Wit-Rusland
Wit-Rusland heeft van alle man-vrouw duetten van dit songfestival nog de meest bijzondere: Uzari zingt, terwijl Maimuna viool speelt. Dat doet ze natuurlijk niet live, dat doet geen enkele muzikant op het Eurovisie, maar het zorgt wel voor een afwisselende dynamiek. Ondertussen bibberen er muzieklijnen op de achtergrond. Het nummer blijft absoluut niet hangen.

Rusland
Rusland is favoriet om deze eerste halve finale te winnen, en dat komt niet alleen doordat zangeres Polina Gagarina de sterkste stem van de avond heeft. De jurk mag er ook wezen, waarmee de blondine wel wat aan de taiga-versie van Marilyn Monroe doet denken. Ook een powerballad, dit keer wel een goeie.

Denemarken
Denemarken heeft een drietal ideale schoonzoontjes, met leuke oogopslag en dito kapsels. De niet-grappige bandnaam Anti Social Media is het zwakste punt van dit drietal. Hun retro-achtige poprockriedeltje zou goed passen onder een reclame voor een kleine, Franse, milieuvriendelijke auto. Wel is het een frisse afwisseling tussen alle bombast van de avond. Gevalletje simpel, doch zeer doeltreffend.

Albanië
Albanië stuurt iemand die kan zingen, alleen is het nummer niet best. Het is nogal folkpop, en dat is eigenlijk nooit echt leuk. Elhaida Dani draagt een soortgelijke vleermuisjurk als Trijntje, het verschil is dat zij wél over alle hoeken van het podium fladdert. Gecombineerd met haar zwoele oogopslag kan dat toch niet verbloemen dat het nummer gewoonweg een saai prul is.

Roemenië
Roemenië vormt deze eerste halve finale één van de uitzonderingen omdat deze Roemeen gewoon in zijn moerstaal zingt, of daar in elk geval mee begint. We zien beelden van zielige kinderen op de achtergrond en een band die overdreven invoelend staat mee te playbacken. Het is allemaal nogal dramatisch, compleet met wooohoohoo-hooo-koortjes aan het eind. Voltaj schijnt volgens Cornald Maas de Roemeense BLØF te zijn, en dat is eigenlijk te treffend om hier niet op te schrijven.

Georgië
Georgië houdt van Game of Thrones, want die vergelijking is bij afsluiter Nina Sublatti onvermijdelijk. Er zijn bliksemschichten op de achtergrond, er woelt een draaikolk van rook over het podium, en ze draagt een fantasypakje waar Xena the Warrior Princess twintig jaar geleden nog net mee wegkwam, compleet met kraaienveren over de schouders. Het nummer? Krachtige superpop. Niet eens zo slecht.

Nederland
En Nederland? Trijntje Oosterhuis is als vierde aan de beurt, tussen België en Finland. Ze is oprecht een van de beste zangeressen van de avond, en het nummer 'Walk Along' geeft haar alle ruimte om dat te laten horen. We weten echter allemaal dat dat natuurlijk niks uitmaakt, als de bijbehorende show zo ontstellend saai is als die van Nederland. Het gaat spannend worden, maar het ziet er niet best uit. Daar kan alle jurk/broekpakpoeha van de afgelopen week weinig aan veranderen.

Top 5
Allemaal leuk en aardig, maar welke landen hebben het beste Songfestivalnummer in deze halve finale? Vanuit Wenen geeft Belgers zijn top 5: “België, Estland, Finland, Rusland ennuhm op 5 Nederland dan maar, aangezien ze wel het beste zingt.”

Bookmakers
In de uren voorafgaand aan de halve finale zorgen de bookmakers voor de meeste zenuwen. Voor Trijntje ziet het er niet best uit. De bookies verwachten dat Nederland in de halve finale zelfs helemaal onderaan gaat eindigen.

Toch is er altijd hoop. Journalisten zijn veel positiever over de Nederlandse inzending. Trijntje eindigt als het aan hen lag ruim in de top 10, genoeg om ook in de grote finale te mogen zingen. Ook de vakjury kan Trijntje nog punten geven. Of dat veel uit gaat maken, dat is de vraag. Maar dat de kansen nog kunnen keren, bewezen Ilse en Waylon vorig jaar: zij stegen na hun halve finale van plek 8 naar plek 2.

Terwijl Trijntje Oosterhuis haar stembanden vast warm zingt, journalisten over elkaar heen duikelen voor de beste songfestivalquotes en Conchita Wurst vanaf de zijlijn bekijkt wie haar - of was het zijn? Nee, toch haar - opvolger wordt, pent muziekredacteur Joris Belgers het allemaal neer. Vanuit Wenen doet hij dagelijks verslag van het Eurovisiesongfestival.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden