Ahold lokt zijn klanten terug met dierenplaatjes

Promotiecampagnes zorgen voor kentering in winkelbezoek en omzet. Investeringen in Bol.com drukken resultaat.

De dierenplaatjes met de immer enthousiaste bioloog Freek Vonk, de zegels die korting geven op restaurantrekeningen, nieuwe producten op de vers-afdeling en een consument die erop vertrouwt dat de economie groeit. Voeg daarbij dat steeds meer mensen via internet winkelen en het is duidelijk waarom het Ahold-concern (Albert Heijn, AH to Go, Etos, Gall&Gall, AH.nl, Bol.com) in het tweede kwartaal van dit jaar beduidend meer artikelen verkocht dan een jaar eerder.

Er kwamen meer mensen bij Albert Heijn binnen dan vorig jaar en ze stopten hun mandjes en karretjes wat voller dan een jaar geleden, meldde Ahold-topman Dick Boer gisteren bij de prestatie van Aholds kwartaalresultaten. De verkopen van de 2122 winkels die Ahold in Nederland en België heeft - de Belgische vestigingen vallen onder Ahold Nederland - stegen met 6,8 procent.

Dat kwam deels doordat Ahold nieuwe winkels opende. De omzet van winkels die Ahold al een jaar heeft, steeg met 3,4 procent. Dat percentage is hoger dan de laatste jaren gebruikelijk was.

In de eerste crisisjaren wist Albert Heijn meer klanten te trekken, maar in 2013 sloeg dat om en zochten vooral koopjesjagers hun heil en hun boodschappen bij Jumbo en Lidl. Halverwege vorig jaar keerde het tij weer, deels doordat Albert Heijn met promotiecampagnes kwam (gratis glazen, boerderijdieren, zaden) en deels doordat de keten scherper prijsde.

Veel extra winst leverde die omzetstijging niet op. Sterker nog, het kwartaalresultaat van Ahold Nederland viel met 130 miljoen euro zelfs iets lager uit dan vorig jaar. Dat kwam vooral doordat Ahold fors investeert in zijn internetwarenhuis Bol.com. Het snel groeiende Bol.com draaide vorig jaar met winst, maar steekt nu veel geld in marketing, uitbreiding van het assortiment, aanpassingen van de website en een nieuw distributiecentrum. Dat Bol.com nu met verlies draait, neemt Boer op de koop toe.

De verwachting is dat de Nederlandse consument over een paar jaar twee tot drie keer zo veel via internet bestelt als nu. Die verwachting zou best eens uit kunnen komen. Vergeleken met een jaar geleden stegen de verkopen van Bol.com en AH.nl (AH's boodschappendienst) tesamen met meer dan 30 procent.

Ahold als geheel - het concern boekt 62 procent van zijn omzet in de VS - voerde zijn kwartaalomzet op met 17 procent tot 8,7 miljard euro en zijn nettowinst met bijna 33 procent tot 195 miljoen. Die cijfers werden flink vertekend door de waardedaling van de euro. Als de euro net zo veel waard was geweest als vorig jaar, was de omzet met 3,1 procent gestegen en de winst met 19 procent.

Beleggers vonden het mooi: de koers van Ahold steeg gisteren met een dikke 2 procent.

Ahold heeft in totaal 3221 winkels: 764 supermarkten in de VS, 31 supers in België, 1137 winkels van Etos en Gall&Gall, 335 supermarkten in Tsjechië en 954 grote en kleine supers in Nederland.

Over de inlijving van de Belgische supermarktketen Delhaize wilde Boer weinig kwijt. Wel zei hij dat het regelen van de overname zo'n 100 miljoen euro kost. Dat geld gaat deels naar bankiers en juristen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden