Ahold lachende derde bij fusie Jumbo en C1000

Concern verstevigt met aankoop winkels positie Albert Heijn

De C1000 verdwijnt. Supermarktketen Jumbo heeft besloten de vorig najaar overgenomen winkelketen te gaan integreren met de eigen winkelformule. Ook is een groot aantal C1000-vestigingen verkocht. Ahold neemt 82 winkels over en zal deze omvormen tot Albert Heijn supermarkten. Coop Supermarkten neemt 54 vestigingen en het distributiecentrum van C1000 in Gieten over.

Laurens Sloot is hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij noemt de C1000-formule een klantenmagneet: "Het is een gewaardeerde keten met een hoge omzet per vierkante meter." Jumbo stond voor de keus, integreren of met twee winkelformules doorgaan. "Doorgaan betekent alles dubbel ontwikkelen, zoals een reclamecampagne en de winkelstyling. Je kunt wel een spotje uitzenden voor Jumbo én C1000, maar dan ben je twee keer zoveel geld kwijt."

Ook merkt Sloot op dat Jumbo de vestigingen van Super de Boer al succesvol heeft omgebouwd naar eigen concept. "Niet verrassend dus dat Jumbo dit met C1000 wil herhalen."

Hij denkt niet dat C1000 helemaal verloren zal gaan. "C1000 staat bekend om de sterke slagerijafdeling. Ik neem aan dat Jumbo daar wel wat van gaat overnemen." Een groot verschil met Jumbo is het agressieve actiebeleid van C1000, Jumbo maakt veel minder gebruik van prijsacties omdat het probeert de prijzen over de hele linie laag te houden. "Daar moet een tussenweg voor worden gevonden."

Met de overname van 82 winkels verstevigt Ahold de toch al dominante positie van Albert Heijn, waarvan het winkelbestand met bijna tien procent groeit. Naar schatting krijgt de supermarktketen er 800 miljoen omzet bij: het marktaandeel van de huidige 33,5 procent stijgt dan met zo'n 2,6 procent. Ook zijn veel overgenomen C1000-vestigingen in plaatsen waar nog geen Albert Heijn was, zodat Ahold de nodige witte vlekken op de kaart kan invullen.

Maar ook van Jumbo is het een strategisch sterke zet, denkt Sloot. "Niet alleen heeft Ahold een heel mooie prijs betaald, mar Albert Heijn is de grootste concurrent. Zeker in de komende jaren, nu Jumbo de C1000's moet ombouwen, is Jumbo kwetsbaar. Dan wil je niet dat je grootste concurrent meteen je grootste vijand wordt." De verkoop is volgens Sloot een teken dat beide ketens op goede voet met elkaar staan.

Toch lijken lokaal prijzenoorlogjes te gloren: nadat een Amstelveense vestiging van Jumbo deze week na een verbouwing weer de deuren opende, deelde buurman Albert Heijn kortingsbonnen uit om de gewonnen klandizie vast te houden. Prompt besloot de vestiging van Jumbo dat deze bonnen ook bij hen konden worden ingeleverd, wat volgens bedrijfsleider Ed Batenburg netjes door het hoofdkantoor is goedgekeurd. "Zie het als een concurrentiestunt", laat een medewerker weten. "Bovendien heb je bij ons geen bonuskaart nodig."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden