Ahold en KPN zoeken nog naar de oorzaak van de pinstoring

Filialen van Albert Heijn werden maandag getroffen door een pinstoring. Beeld ANP

Pintransacties in de winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall bleven maandag steken in de internetbeveiliging. Netwerkaanbieders kunnen geen 100 procent betrouwbaarheid garanderen.

Bij een pinstoring wijzen consumenten al snel naar de banken, naar die ene bank op het pinpasje of de sector als geheel. “Maar veel pinstoringen liggen buiten de invloedssfeer van de banken”, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. Zonder goede internetverbinding valt er bijvoorbeeld weinig te pinnen. Dat was maandag het probleem bij de Ahold-winkels.

In vestigingen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall stonden op Tweede Pinksterdag lange rijen en moesten klanten op zoek naar contant geld. Dat was te wijten aan de firewall, die het Ahold-netwerk tegen kwaadwillenden op internet beschermt. “Nu kwamen ook de pinbetalingen niet door de firewall heen”, zegt een woordvoerder van de keten. 

Stabiele situatie

Hoeveel schade de storing heeft veroorzaakt kan Ahold nog niet zeggen. “Samen met KPN hebben we ons de hele nacht gericht op herstel van het betaalsysteem. Dat lukte gelukkig voordat de winkels dinsdag opengingen.” Dinsdagmiddag hielden beide bedrijven de situatie nog in de gaten. Volgens de woordvoerder zag die er weer stabiel uit.

De diepere oorzaak van de storing, waardoor de beveiliging betaaltransacties tegenhield, is nog niet boven water, zegt de AH-woordvoerder. Een gebrekkige software-update of een cyberaanval? Dat is nog niet bekend. “Binnenkort gaan we met KPN om tafel voor een evaluatie. We willen dat dit niet nog eens gebeurt.”

Betaalvereniging Nederland van banken en andere betaalinstellingen keurt de betaalnetwerken van providers als KPN, Tele2 en Vodafone. Een goedgekeurd netwerk moet een beschikbaarheid van 99,6 procent garanderen. De drie gecertificeerde KPN-pakketten scoorden dit jaar hoog genoeg.

Grote winkelketens als Ahold werken allemaal met gecertificeerde netwerkdiensten, zegt de woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. Een kleine ondernemer kan voor een goedkopere optie kiezen.

Zaterdag voor Kerst

Een uitval van 0,4 procent klinkt laag. Voor de schade maakt het voor een supermarkt een groot verschil of het pinnetwerk op een willekeurige maandagochtend uitvalt of op de zaterdag voor Kerst.

Het aantal storingen in de zogenoemde pinketen is volgens het meld- en informatiesysteem Connect van de sector teruggelopen van dertien in 2011 naar vier in 2018. Vorig jaar hadden zowel een Nederlandse als een internationale transactieverwerker problemen. Los daarvan kunnen ook banken ICT-storingen hebben.

Het gebeurt weleens dat de mogelijkheid om te pinnen in een winkel uitvalt, zegt de AH-woordvoerder. “Als bijvoorbeeld bij graafwerkzaamheden een netwerkkabel wordt doorgesneden. Als alternatief bieden we klanten dan de mogelijkheid om hun mandje of winkelwagentje te parkeren en contant geld te halen bij een automaat. Het scheelt dat we vaak een geldautomaat in de winkel hebben.”

Hoe komt een pintransactie tot stond? Deze video van Betaalvereniging Nederland laat het zien.

Lees ook:

Gemeentebalie waar je alleen kunt pinnen? Slechte zaak, vindt 50Plus

Betalen met contant geld is lang niet overal meer mogelijk. De Kamer is bezorgd nu gemeenten meegaan in die trend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden