Agis geeft startsein operatie-wanbetalers

Zorgverzekeraar Agis heeft de ziektepolissen van 9000 klanten opgeschort wegens betalingsachterstand. Het is een topje van de ijsberg.

De relatie is snel gelegd: Agis heeft fors verloren in de strijd om de liefde van de tussen verzekeraars shoppende consument. Niet verwonderlijk dat Agis als eerste verzekeraar bekendmaakt de polissen van wanbetalers op te schorten.

Toch is die koppeling van zaken niet geheel terecht. Agis-directeur Boon liet al in de aanloop naar het nieuwe zorgstelsel weten streng te zullen handelen. Onder de 1,5 miljoen verzekerden die Agis bij de jaar- en stelselovergang had, zaten 30000 structurele wanbetalers.

In de oude situatie konden alleen particuliere ziektekostenverzekeringen worden opgezegd wanneer niet betaald werd. Iemand uit het ziekenfonds gooien zat er niet in. Wettelijk kon dat niet omdat de ziekenfondsverzekering de burger met een lager inkomen verplicht was opgelegd. Zo kende Nederland rond de 250000 wanbetalers die de zorgverzekeraars op kosten jaagden. Kosten die uiteindelijk afgewenteld moeten worden op de wel betalende verzekerden. Daarnaast waren er een kleine 230000 onverzekerden: illegalen, daklozen en voornamelijk rijkere mensen die het risico zelf wilden dragen (in 2001 waren dat er overigens nog maar 170000).

Agis komt voort uit een bundeling van voormalige ziekenfondsen. Waar op particulier gerichte verzekeraars hun wanbetalers royeerden, zat Agis aan ze vast. Een leger van 30000 mensen die de nominale premie niet of onregelmatig betaalden.

En die nominale premie bedroeg toen nog 35 euro. In het nieuwe stelsel is die meer dan verdubbeld. Niet gek dat Agis problemen verwachtte. Collega-verzekeraars zagen hetzelfde probleem op zich afkomen. Ook Ohra-directeur Keuzenkamp stelde helder dat de stelselovergang een kans betekende om eindelijk van de wanbetalers af te komen.

Uiteindelijk pakte Ohra het voor zijn kerngebied Den Haag (met heel veel slecht betalende klanten) geheel anders aan dan Agis. Keuzekamp kwam met die gemeente een uitgebreide betalings- en controleregeling overeen die ook de sanering van de oude schulden regelt. De Den Haag-regeling van Ohra gaat wel alleen op voor de mensen met een uitkering. Hagenaren met een klein, maar eigen inkomen, moeten zelf zorgdragen voor de premiebetaling. Wellicht dat in deze groep - weinig inkomen, maar net te veel om bij de hand genomen te worden - landelijk de grootste toename aan wanbetalers valt te verwachten.

Onverzekerd hoeft niemand te zijn, zo benadrukt de man achter het nieuwe stelsel, minister Hans Hoogervorst. Tenslotte is er acceptatieplicht. Als iemand wegens betalingsachterstand uit de verzekering wordt gegooid (dat mag bij drie maanden achterstand) kan hij gewoon naar de volgende verzekeraar lopen. Daar kan het spel dan weer opnieuw beginnen.

Eerder bepleitte Hans Wiegel, als voorzitter van de koepel van zorgverzekeraars, dit te verwachten 'draaideurgedrag' aan banden te leggen, door de acceptatieplicht op te schorten voor notoire wanbetalers. Wiegels voorstel had in Den Haag geen schijn van kans. De acceptatieplicht is voor Hoogervorst een van de sociale fundamenten onder het stelsel.

Niet dat de draaideurverzekerde daar veel aan zal hebben. Wanneer hij eenmaal zorg nodig heeft, zal hij met terugwerkende kracht de niet-betaalde premie moeten ophoesten. Daar komt dan nog eens 130 procent van dat bedrag aan boete bovenop.

Geen verzekeraar zal de wanbetalers willen hebben. Maar weigeren is niet mogelijk. Het ligt voor de hand dat er een wedloop komt in ontmoedigen. En wat dat betreft staat Agis op voorsprong.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden