Afzinken tunneldeel onder het IJ begonnen

Het tuneeldeel werd vanmiddag klaargelegd. Beeld anp

Iets later dan gepland, is dinsdagmiddag het afzinken van het eerste van de drie onderdelen voor de metrotunnel onder het Amsterdamse IJ begonnen. Het 138 meter lange en 8 meter brede gevaarte arriveerde al in alle vroegte achter het Centraal Station. Rond 16.45 uur was het klaar om het te laten zakken, liet een woordvoerder van de Noord-Zuidlijn weten.

Dinsdag werd Wendy, zoals het tunnelelement heet, in alle vroegte vanuit de Suezhaven naar de plaats van bestemming achter het centraal station gebracht. Aan het eind van de middag, iets later dan gepland, begon het afzinken. Duw- en sleepboten draaien het bouwwerk van meer dan 12.000 ton op de juiste plek. Dit huzarenstukje duurt ongeveer 24 uur. Op het IJ geldt een tijdelijk vaarverbod.

'Complex'
Directeur Peter Dijk van de Noord-Zuidlijn erkent dat het een ingewikkelde klus is. 'Het afzinken is een complexe opgave met risico's.' Bij de operatie zijn ongeveer 50 mensen betrokken. 'Een speciale afzinkcommandant kan via afleesapparatuur precies bekijken hoe het Wendy vergaat.'

Het afzinken mag dan volgens plan verlopen, een lek in een boormachine die wordt gebruikt bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn gooide maandag nog wel roet in het eten. Bewoners van vier panden aan de Vijzelgracht moesten uit voorzorg elders overnachten omdat hun woningen waren verzakt. Een deel van hen moet ook de nacht van dinsdag op woensdag in een hotel doorbrengen, omdat de lekkage van boorspoeling, een mengsel van water en klei, nog niet is gestopt.

Verzakking
De lekkage leidde tot een lichte verzakking van de grond (10 millimeter) boven de tunnelboormachine en van vier panden (7 millimeter) op de hoek van de Vijzelgracht/Prinsengracht. De verzakkingen vallen volgens een woordvoerder nog ruim binnen de veiligheidsmarges voor het gehele boortracé. Vier jaar geleden waren panden aan de Vijzelgracht er veel slechter aan toe na lekkages in de bouwput. Tweemaal waren er toen verzakkingen, tot ongeveer 23 centimeter aan toe. Bewoners moesten toen lange tijd hun huis uit.

Juist dinsdag maakte het openbaarvervoerbedrijf GVB bekend dat het aantal reizigers in de eerste helft van dit jaar met 10.000 is gestegen tot 700.000 per dag. Volgens directeur Bart Schmeink is vooral de metro in populariteit toegenomen. 'De komst van de Noord-Zuidlijn zal dat nog versterken', aldus Schmeink die de metro 'de ruggengraat' van het openbaar vervoer in de hoofdstad noemt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden