Afwikkeling failliet Via Records gaat moeizaam

Gedupeerde jazzmusici van het in april failliet verklaarde jazzlabel Via Records willen voorkomen dat ze hun eigen cd's en mastertapes voor een te hoge prijs moeten terugkopen.

Directeur Ben Gieskes van het bankroete label kocht deze cd's en mastertapes op bij de curator, een constructie die de betrokken artiesten nogal bevreemdt. Op 4 en 5 juli kunnen de artiesten tegen contante betaling hun eigen producten terugkopen.

De cd's en masters die overblijven zullen aan andere belangstellenden worden verkocht, zo meldde de curator advocaat J. Houthoff aan de Nederlandse Toonkunstenaarsbond. De bond behartigt de belangen van veertien bij Via Records aangesloten jazzmuzikanten, onder wie Dick de Graaf en Peter Guidi.

Volgens Anita Verheggen van de Toonkunstenaarsbond is fl8,50 per cd en fl3000,- voor een mastertape veel te duur. ,,Het persen van een cd kost tegenwoordig een gulden of drie. Dat is nogal een verschil. Het lijkt alsof Gieskes met deze constructie zijn schulden wil aflossen. Bovendien gaan wij ervan uit dat met name de mastertapes helemaal niet zomaar aan derden mogen worden verkocht.''

Gieskes beaamt dat de rechten over de mastertapes na het faillissement bij de artiesten berusten: ,,Wie zo'n tape koopt, zal met de muzikant een contract moeten sluiten alvorens hem opnieuw te mogen gebruiken.'' Inmiddels is hij wel bereid te onderhandelen over de hoogte van de prijs. Gieskes: ,,Die prijzen zijn bepaald door de curator, op basis van openstaande schulden. Er is echter geen sprake van een vooropgezet plan om de artiesten te benadelen.''

De Toonkunstenaarsbond overlegt vandaag met de jazzmuzikanten over een nieuw prijsvoorstel. Daarbij zal ook saxofonist Dick de Graaf aanwezig zijn, die twee cd's bij Via uitbracht: het Jimi Hendrix-project 'The burning of the midnight lamp' en een cd met de Malinese groep 'Les sofas de Bamako'. De Graaf: ,,Ben Gieskes is een heel aardige man, maar hij beloofde van alles, en deed helemaal niets. Zo zou mijn Hendrix-cd -die in Nederland heel goede kritieken kreeg- ook in het buitenland uitgebracht worden, maar dat is nooit gebeurd. Terwijl ik het vooral moet hebben van een buitenlands, met name duitstalig publiek. Door het uitblijven van de internationale release ben ik in het buitenland onzichtbaar geraakt, wat ik ook merkte aan het aantal optredens. Het contract met Via Records heeft mij behoorlijke schade berokkend. En dat Gieskes nu zijn eigen inboedel weer terugkoopt zal wel legaal zijn, maar moreel klopt het natuurlijk niet.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden