Afwachten of belegger Tinder ook leuk vindt

Datingapp gaat naar de beurs. Zwakke plek is de grote afhankelijkheid van Facebook.

ISABEL BANEKE

Links, rechts, links. Binnenkort kan de gebruiker niet alleen swipen, maar ook mede-eigenaar worden van de populaire datingapp Tinder. Match Group, het moederbedrijf gaat naar de beurs in New York. De onderneming heeft vrijdag de papieren ingeleverd om een notering te krijgen aan de Nasdaq.

Het Amerikaanse bedrijf, dat zelf weer onderdeel is van mediaconcern Interactive Corp (IAC), zal tot 20 procent van zijn aandelen naar de beurs brengen. Daarmee hoopt het honderd miljoen dollar op te halen, omgerekend ruim 88 miljoen euro.

Behalve Tinder, heeft Match Group ook datingplatforms als OkCupid en Match onder zijn hoede. In totaal heeft het bedrijf, naar eigen zeggen, 20 procent van de wereldwijde datingmarkt in handen: met 59 miljoen gebruikers in 190 landen, waarvan 60 procent jonger is dan 35. De liefdeszoekers op al deze datingsites zorgden vorig jaar voor een omzet van 784 miljoen euro, wat onder de streep resulteerde in een winst van 130,5 miljoen euro.

Match Group zegt vrijwel al zijn inkomsten uit lidmaatschapsgelden te halen. En ook Tinder, de app die sinds zijn oprichting drie jaar geleden lange tijd gratis was, levert sinds dit jaar keiharde euro's op. De liefdesmachine introduceerde onlangs de 'superlike', waarmee gebruikers kunnen aangeven dat ze iemand niet gewoon leuk, maar héél leuk vinden. In plaats van naar rechts (ja, deze persoon lijkt mij leuk) of naar links (nee, ik ben niet geïnteresseerd in degene op de foto) te swipen, veegt de Tinderaar zijn of haar vinger omhoog op de mobiele telefoon. Wie meer dan eens per dag een potentiële liefde wil superliken, moet daarvoor betalen.

Ook kwam Tinder in februari met een betaalde, reclamevrije versie: Tinder Plus. De fanatieke gebruiker kan hiermee een onbegrensd aantal foto's naar rechts vegen. Bij de gratis variant is er een maximum per dag. Wie honderd profielen heeft 'geliked' mag twaalf uur lang alleen nog maar naar links swipen.

Bovendien kan de gebruiker met het Plus-abonnement de foto's van Tinderaars in andere steden bekijken, in plaats van alleen maar op de locatie waar de zoekende zich bevindt, en kan er met Plus worden teruggeswipet. Want wie bij de gratis versie eenmaal 'nee' heeft gezegd, kan die keuze niet meer ongedaan maken.

Opmerkelijk is het prijskaartje voor Tinder Plus: afhankelijk van de leeftijd van de gebruiker variëren de kosten voor de app tussen de 3 en 20 euro per maand volgens het principe: hoe ouder hoe duurder. Over de inkomsten en de populariteit van het abonnementsysteem is tot nu toe niets bekend gemaakt.

Uit de documenten die Match Group eind vorige week heeft ingeleverd bij de Amerikaanse beurswaakhond blijkt dat het succes van Tinder afhankelijk is van een derde partij: Facebook. De enige gegevens die gebruikers in moeten vullen bij het aanmelden op Tinder zijn hun geslacht, de locatie en of hij/zij op mannen of vrouwen valt. Dat is alles: de app haalt foto's en toont gemeenschappelijke vrienden van gebruikers door middel van Facebook.

Nu blijkt die laagdrempeligheid van de applicatie ook zijn achilleshiel te zijn. Zo hebben storingen bij het sociale platform ook voor problemen bij Tinder gezorgd. Maar een echte ramp zou het voor de liefdesapp zijn wanneer Facebook een einde maakt aan de samenwerking tussen de twee bedrijven. In de aanvraag voor de beursgang meldt Match Group dat als het sociale netwerk de voorwaarden die het stelt aan Tinder zou veranderen, het een zeer negatief effect zou hebben op de datingapp.

Franse concurrentie

Tinder heeft sinds dit jaar forse concurrentie van het Franse Happn. Die app maakt net als Tinder gebruik van geolokalisatie, maar draait de volgorde van het daten om. Bij Tinder ontmoeten gebruikers elkaar online, om vervolgens eventueel in het echt af te spreken. Happn koppelt flirters online, wanneer die elkaar in het echte leven 'gekruist' hebben.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden