Afvalsector blijft gevaarlijk

Kwalijke dieselwalmen, gevaarlijk draaiende machineonderdelen: de werkomstandigheden van vuilnisophalers laten veel te wensen over.

De werkomstandigheden van vuilnisophalers zijn bij ruim twee van de drie bedrijven in de afvalinzameling niet in orde. Dat maakte de Arbeidsinspectie gisteren bekend na een controle bij 113 bedrijven. Twee keer hebben inspecteurs het werk stilgelegd omdat werknemers geraakt konden worden door draaiende onderdelen van een machine.

De inspectiedienst concludeert voorzichtig dat de veiligheid van huisvuilwagens erop vooruit is gegaan, vergeleken met onderzoeken tussen 1997 en 2001. Wel ligt de kans op een ernstig ongeval nog altijd zeven maal hoger dan gemiddeld in de dienstensector. Dit komt door ’knel-, aanrijd- en pletgevaar’, het gebruik van onveilige machines, het risico op valpartijen en blootstelling aan gevaarlijke stoffen.

Zo moeten vuilnismannen soms op laadbakken of containers klimmen om netten of zeilen over de lading te doen. Ook ontbreken regelmatig noodstopvoorzieningen en deskundigheid voor het bedienen van hijs- en hefwerktuigen. Samen met de bouw is de afvalsector de gevaarlijkste branche op het gebied van bedrijfsongevallen.

Maar het belangrijkste probleem is dat veel vuilnismannen kankerverwekkende uitlaatgassen inademen van vuilniswagens met een dieselmotor. De branche kan het risico op longkanker flink terugdringen door de wagens op een andere brandstof te laten rijden of de uitstoot van gassen te beperken met een roetfilter. Daar maken afvalbedrijven weinig haast mee.

Fysiek wordt het werk van de vuilnismannen en -vrouwen minder zwaar. Het handmatig beladen van vuilniswagens met huisvuilzakken maakt plaats voor nieuwe vuilniswagens die minicontainers oppakken. De vuilnisophalers hoeven dan geen zware zakken meer te tillen, maar voor de chauffeurs van de nieuwe wagens blijkt het werk wel een stuk zwaarder. Zij moeten chaufferen, knoppen en handels bedienen, en opletten dat er geen fietsers tussen de vuilniswagen en de containers rijden. Uit recent onderzoek blijken deze chauffeurs vaker last te hebben van nekklachten en een hoge werkdruk.

Verder concludeert de Arbeidsinspectie dat sommige werkgevers te weinig doen om medewerkers te leren omgaan met agressie van weggebruikers die willen passeren, en van bewoners als afval wordt geweigerd.

Vakbondsbestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten kijkt er niet van op. „Vuilnismannen beginnen zelf tegen me over die roetfilters. Het ligt zo voor de hand die te monteren. Vuilnisbedrijven zijn echt niet de kleinste ondernemingen.”

Bondgenoten praat vanaf januari met vuilnisophalers. „Nu wordt gesproken over de leeftijd waarop iemand nog kan tillen. Dat kan totaal verkeerd uitpakken voor ouderen. Zoveel baantjes op kantoor zijn er nu ook weer niet in deze branche.”

De Arbeidsinspectie voert de komende tijd extra controles uit bij de achterblijvers in de sector. Bij de particuliere en gemeentelijke afvalinzamelaars werken 13.500 mensen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden