Aftredende Sötemann wil nieuw Faro-rapport

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Rob Sötemann, voorzitter van de Anthony Ruysstichting, waarin een deel van de nabestaanden en slachtoffers van de vliegramp bij Faro is verenigd, heeft zijn functie neergelegd.

In een afscheidsbrief zegt hij na twee jaar lang hard, “af en toe beestachtig hard”, te hebben gewerkt, blij te zijn weer normaal aan het werk te kunnen gaan als beleidsmedewerker bij het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer in Amsterdam. Sötemann wordt opgevolgd door Dick Batenburg, die steeds contactman met Martinair is geweest.

Sötemann heeft nog net voor zijn vertrek een tweede nota over de toedracht van de ramp afgesloten, die naar zijn zeggen beter onderbouwd is dan de eerste, die direct na de ramp verscheen. De nota heeft hij ter verifiëring aangeboden aan het nieuwe stichtingsbestuur met het verzoek deze ter kennis te brengen van minister Jorritsma (verkeer). De afgetreden voorzitter is er nog steeds van overtuigd dat het onderzoek van de Portugese en Nederlandse luchtvaartautoriteiten, dat vorige maand tot een eindrapprort leidde, “niet daadwerkelijk onafhankelijk” is geweest en pleit voor een nieuw onderzoek.

Sötemann, die zegt na twee jaar naast voldoening ook een gevoel te hebben dat het midden houdt tussen teleurstelling en verontwaardiging, somt in zijn brief opnieuw een reeks kritiekpunten op.

Verwijten

De Nederlandse Raad voor de luchtvaart verwijt hij geen enkele poging te hebben gedaan de 254 verklaringen van inzittenden op hun merites te toetsen door hen te verhoren. Hij verbaast er zich erover dat er in Nederland nog steeds geen enkele structuur is om de psychosociale nazorg van slachtoffers van rampen te coördineren. Dit ondanks het feit dat er al drie jaar een kant-en-klaar draaiboek ligt bij het ministerie van VWS. Hij zegt het als onrecht te ervaren dat Nederland nog steeds geen wettelijke smartegeldregeling kent voor nabestaanden. Beschamend noemt hij de lage bedragen waarvoor luchtvaartmaatschappijen nog steeds verzekerd zijn voor hun wettelijke aansprakelijkheid ten opzichte van hun passagiers (250 000 gulden) en hun bagage (1 700 gulden).

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden