Afstoten nevenactiviteiten maakt dienstverlening NS niet meteen beter

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

De Nederlandse Spoorwegen gaan zich beter concentreren op hun kerntaak: het vervoeren van reizigers per spoor.

De mededeling zou een op de lachspieren werkende poging tot het intrappen van een open deur moeten zijn, maar helaas, dat is het niet.

De inzet is een samenvatting van een heuse toekomststrategie van de top van het spoorbedrijf. Een strategie die ook nog eens onder druk van minister van financiën Jeroen Dijsselbloem, als vertegenwoordiger van de staat en als enig aandeelhouder, tot stand kwam.

Het werd tijd. De NS kwamen de afgelopen jaren onder druk te staan door het eigen falen en de daaropvolgende kritiek in politiek en samenleving. Overvolle treinen, gebrek aan materieel, malversaties bij aanbesteding van het Limburgs openbaar vervoer, de enorme mislukking van de Fyra, de NS kunnen op weinig successen bogen.

De nieuwe strategie lijkt een zoenoffer aan al de ontevredenen. De kritische buitenwacht vraagt zich af waarom de NS eigenlijk winkels exploiteren en waarom altijd moet worden meegedongen naar regionaal (bus-) vervoer.

De reactie om je dan maar terug te trekken en je op je kerntaken te concentreren is dan heel verklaarbaar. De nieuwe topman, Roger van Boxtel, maakte dinsdag bij de toelichting op de nieuwe strategie echter niet duidelijk waarom het afstoten van nevenactiviteiten de NS meer kansen bieden hun kerntaken goed uit te voeren.

De NS maakten in 2015 118 miljoen euro winst. Onduidelijk is in hoeverre de activiteit in het regionaal vervoer en de exploitatie van winkels daaraan bijdroegen. De NS willen het bedrag niet uitsplitsen. Desondanks mag aangenomen worden dat dat een serieuze bijdrage is.

Om tegemoet te komen aan de, op zich zeer terechte, kritiek offeren Van Boxtel en Dijsselbloem dat nu op. Terwijl allerminst zeker is dat de dienstverlening op de kerntaak er substantieel beter door zal worden. Een ongewisse stap met andere woorden.

Veel plausibeler klinkt de aankondiging van NS dat er de komende jaren fors geïnvesteerd gaat worden in materieel. Tot 2023 wordt daarvoor 2,5 miljard euro vrijgemaakt.

De vraag is echter of het Nederlands openbaar vervoer per spoor met alleen meer investeringen in het rijdend materieel verbeterd wordt. Van ProRail, de beheerder van het spoornet, en dus van de minister van infrastructuur zal ook een extra inspanning moeten komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden