Afspraken schadevergoeding meeste nabestaanden vliegramp Tripoli

Brokstukken van het neergestortte vliegtuig, twee jaar g Beeld ANP
Brokstukken van het neergestortte vliegtuig, twee jaar gBeeld ANP

Precies 2 jaar na de vliegramp in de Libische hoofdstad Tripoli, hebben de meeste nabestaanden een akkoord gesloten met luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways over schadevergoeding. Bij de crash op 12 mei 2010 vonden 103 mensen de dood, onder wie 70 Nederlanders. Enige overlevende was de jongen Ruben, die toen 9 was.

Uit navraag door het ANP bij advocaten van nabestaanden en van de verzekeraar van Afriqiyah blijkt dat met de nabestaanden van meer dan 60 Nederlandse slachtoffers een overeenkomst is gesloten. Geen van de advocaten - Sander de Lang en Veeru Mewa van nabestaanden en Robert Pessers voor Afriqiyah - wil iets zeggen over de hoogte van de vergoedingen.

De nabestaanden krijgen namelijk niet evenveel. De verschillen in de schadebedragen kunnen groot zijn, omdat niet iedereen dezelfde schade heeft geleden. Het is in elk geval niet zo dat mensen hier enorme bedragen kunnen opstrijken zoals bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, zegt Pessers.

Het is belangrijk dat de akkoorden nu zijn gesloten, want na 2 jaar sluit de wettelijke termijn waarbinnen nabestaanden zich kunnen melden voor een schadevergoeding. Hebben nabestaanden zich voor zaterdag niet gemeld, dan vervallen hun rechten op een regeling, zegt De Lang, die 31 nabestaanden van 7 slachtoffers bijstaat.

Een relatief klein aantal familieleden heeft voor de deadline van zaterdag nog geen overeenkomst gesloten, zo verwachten de advocaten. Zij hebben met Afriqiyah onderling de afspraak gemaakt dat langer kan worden doorgepraat. 'Voor sommige mensen is het zó emotioneel dat ze meer tijd nodig hebben om tot een beslissing te komen', zegt advocaat Mewa. 'Soms heb je juridisch het maximaal haalbare, maar blijft het emotioneel heel moeilijk te accepteren. Er is geen noodzaak tot haast, we kunnen buiten de termijn blijven doorpraten.' Mewa is raadsman van de nabestaanden van 38 slachtoffers.

Aansprakelijkheid
Overigens heeft de verzekeraar van de Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah geen aansprakelijkheid erkend, zegt raadsman Pessers. 'Dat kan immers niet als de oorzaak van een ongeval niet bekend is, zoals in dit geval. Wel wil de verzekeraar alles zo goed mogelijk met de nabestaanden afhandelen.' Alle drie de advocaten spreken van onderhandelingen die respectvol en in goede sfeer verlopen.

Het is vooralsnog een raadsel of de oorzaak van de vliegramp ooit nog duidelijk wordt. Het onderzoek dat de Libiërs direct na de crash begonnen, is ernstig vertraagd en heeft zelfs stilgelegen door de opstand die begin 2011 uitbrak tegen het Kaddafibewind.

De cockpit voice recorder en de flight data recorder (de 'zwarte doos') van de neergestorte Airbus zijn na de crash uitgelezen en beluisterd in Frankrijk. De informatie daaruit is aan het onderzoeksteam in Libië gegeven en alleen dat team mag die openbaar maken. De Libische autoriteiten hebben in april aan minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken gemeld dat zij niet voor 12 mei met een rapport zouden komen. Wanneer dat rapport dan wel komt, is onbekend.

Het is goed dat de nabestaanden nu een deal hebben met Afriqiyah, maar het is voor hun verwerking essentieel dat ze ooit te weten komen waardoor het vliegtuig neerstortte. De hoop op een snel rapport is echter heel klein, zegt advocaat De Lang.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden